nieuws

Slechte leerprestaties door ventilatiegebrek

bouwbreed

Basisschoolleerlingen maken minder fouten met taal en rekenen in goed geventileerde klaslokalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO in opdracht van VROM uitvoerde. Eerder was al duidelijk dat in tachtig procent van de klaslokalen de concentratie kooldioxide in de loop van de dag de normen overschrijdt. TNO toont nu aan dat leraren en leerlingen daardoor niet alleen sneller ziek worden, maar ook slechter presteren.

Basisschoolleerlingen maken minder fouten met taal en rekenen in goed geventileerde klaslokalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO in opdracht van VROM uitvoerde. Eerder was al duidelijk dat in tachtig procent van de klaslokalen de concentratie kooldioxide in de loop van de dag de normen overschrijdt. TNO toont nu aan dat leraren en leerlingen daardoor niet alleen sneller ziek worden, maar ook slechter presteren.
Het onderzoek is gedaan bij één basisschool met leerlingen uit groep 7 en 8. Zij maakten zowel oefeningen in een lokaal met gecontroleerde ventilatie als in een niet geventileerd lokaal. Ondanks de beperkte omvang is de uitkomst volgens VROM een signaal dat ventilatie in klaslokalen serieuze aandacht verdient. Op dit moment lopen daarom nog twee onderzoeken. De TU Delft inventariseert de internationale literatuur over binnenmilieu op basisscholen en kindercentra. De VROM-Inspectie onderzoekt bij zestig scholen in hoeverre zij voldoen aan de ventilatie-, temperatuur- en vochtigheidseisen uit het Bouwbesluit. Uit dat laatste onderzoek moet blijken in hoeverre geringe ventilatie het gevolg is van het niet naleven van de regelgeving of van het niet gebruiken v an de voorzieningen als ventilatiesystemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels