nieuws

Herbruikbaar kopschot voor zinktunnels

bouwbreed

Kopschotten van zinktunnelelementen worden vaak in beton uitgevoerd in combinatie met stalen stijlen. Na het afzinken moet dat met zwaar materieel worden weggebroken. Dat kost tijd en veroorzaakt veel herrie en troep. Mergor bedacht een slim modulair stalen schot.

Stalen kopschotten zijn inderdaad eerder toegepast bij zinktunnels, weet Ton Bruins Slot van Mergor. Bij de Ø resundtunnel in Denemarken bijvoorbeeld. Daar pasten ze een soort damwandprofiel toe tegen een betonnen opstort. Maar de ervaringen zijn niet dusdanig dat het Nederlandse tunnelbouwers ook direct prikkelde om te zoeken naar een alternatief voor het oude vertrouwde betonnen kopschot. Dat staat al zijn mannetje sinds de bouw van de eerste zinktunnel, de Maastunnel in Rotterdam.
Maar naarmate aannemers een steeds grotere ontwerpverantwoordelijkheid krijgen, werd het volgens Bruins Slot toch verleidelijk eens te zoeken naar optimalisatie. Want het wegbreken van een betonnen kopschot vergt immers al gauw een week werk en in die week is de tunnel eigenlijk niet toegankelijk voor afbouwwerkzaamheden. Aangezien elk element twee kopschotten telt en de landhoofden vaak ook nog elk één, is daar veel tijd mee gemoeid. En dat in een fase van de bouw dat juist elke dag telt. Bovendien gaat er onnodig veel materiaal verloren door het werken met de betonnen schotten.
Mergor, een combinatie van Strukton Afzinktechnieken en Duik Combinatie Nederland, ging daarom op zoek naar een modulair schot. Het is opgebouwd uit panelen van 12 millimeter dik plaatstaal voorzien van verstijvingsribben en omrand met een kokerprofiel. HEA-profielen (drie per paneel), opgesloten tussen de vloer en het dak van de tunnel, houden de panelen op hun plek. Rubberen strips zorgen voor voldoende waterafdichting.
Een paneel kan al worden verwijderd, zodra de middelste van de drie HEA-profielen is gedemonteerd. Het principe bewees zijn diensten bij het afzinken van de elementen van de Roertunnel bij Roermond. Het verwijderen vergde twee tot drie dagen, ongeveer een halvering van de gebruikelijke tijd. Bovendien kon het geopende schot al binnen een dag worden gepasseerd ten behoeve van de afbouw van de tunnel.

Ierland

Dezelfde kopschotten, worden met kleine aanpassingen voor de randpanelen volgend jaar weer ingezet bij de tunnel onder de Shannon in Ierland. Mergor gaat ook het afzinken van die tunnel uitvoeren. Voor de tunnels voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, waarbij moederbedrijf Strukton is betrokken, kwam de ontwikkeling van het stalen kopschot net wat te laat.
Het winnen van de InfraTech Innovatieprijs, waarvoor het schot is genomineerd, zou volgens Bruins Slot een leuke opsteker zijn. Het vestigt niet alleen extra aandacht op de noviteit, maar ook op het gespecialiseerde bedrijf dat tot voor kort opereerde als Holland Tunnel Association.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels