nieuws

Zwarte doos moet in Shanghai ongevallen verminderen

bouwbreed Premium

Zwarte dozen moeten in Shanghai elke handeling vastleggen die machinisten van bouwmaterieel uitvoeren. Het bestuur van deze Chinese gemeente wil zo het aantal ongelukken met bouwmachines verminderen en nagaan wie de schuld draagt voor een ongeval.

“Zo’n zwarte doos geeft alleen weer wat er bijvoorbeeld met een kraan is gebeurd”, weet Ferry Heuft van kranenleverancier KCI Nederland uit Purmerend. “De echte oorzaak van een ongeluk zoals te schuin hijsen of een verzakkende ondergrond is er niet mee te achterhalen.”
KCI heeft al sinds jaar en dag zulke zwarte dozen in de catalogus staan. “In Nederland is daar eigenlijk geen vraag naar”, zegt Heuft. “Het brengt extra kosten met zich mee en de gebruiker kan met de registraties niet zoveel doen.”
Brussel wilde in 2000 Europawijd een zwarte doos verplicht stellen voor bouwmaterieel. Heuft: “Vervolgens brak er paniek uit en ontwikkelde elke fabrikant een zwarte doos.” Welbeschouwd voor niets, want de EU kwam er niet uit en verwijst in de wetgeving nog steeds naar de bestaande regels. En in Nederland wordt een zwarte doos niet genoemd, zegt Heuft te weten.
Spierings biedt de zwarte doos alleen voor zijn nieuwe zevenasser aan en dan alleen nog op verzoek van de koper. “Voor technische ondersteuning”, laat de kranenbouwer uit Oss weten. Om er meteen aan toe te voegen dat klanten daar tot nu toe niet om vroegen. Dat zal pas gebeuren wanneer bijvoorbeeld verzekeraars een registratietoestel verplicht stellen.

Reageer op dit artikel