nieuws

‘Zoab-alternatief slechts lapmiddel’

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat wil het gebruik van Microville, een goedkoop alternatief voor zoab, niet toestaan bij de vervanging van de deklagen op snelwegen rondom Amsterdam en Alkmaar. Het materiaal is volgens de dienst niet meer dan een “lapmiddel”, waarmee rijstroken voor slechts korte duur kunnen worden opgeknapt. Dat bleek gisteren tijdens een kort geding bij de rechtbank in Den Haag.

Asfaltbedrijven hebben Microville ontwikkeld als een goedkoop en duurzaam alternatief voor zoab, dat autogeluid bovendien meer zou dempen en snel is te leggen. Bij een vervanging van deklagen op snelwegen hoeft niet langer een nieuwe deklaag van 5 centimeter te worden gelegd. Twee centimeter zou voldoende zijn.
Aannemersbedrijf Ooms Construction BV uit Scharwoude wilde Microville toepassen bij de herstelwerkzaamheden op snelwegen in de regio’s Amsterdam en Alkmaar. Rijkswaterstaat passeerde het bedrijf echter in de aanbestedingsprocedure, ook al was het bod van 6,7 miljoen euro naar eigen zeggen het goedkoopste. Ooms eiste gisteren bij de kortgedingrechter in Den Haag dat het de opdracht alsnog krijgt toegewezen.
Rijkswaterstaat had de bieding van Ooms geweigerd, omdat het onvoldoende is als slechts een deklaag van 2 centimeter van de zoab-laag wordt vervangen door Microville. Volgens de dienst moet de gehele deklaag van 5 centimeter worden vervangen. De dunne laag Microville zou namelijk niet kunnen voorkomen dat de laag zoab die blijft liggen (met een dikte van 3 centimeter) niet verder rafelt en loslaat. De woordvoerder van Rijkswaterstaat noemde het zoab-alternatief Microville een “lapmiddel” dat vooral geschikt is voor tussentijdse reparaties aan slechts één rijstrook, in afwachting van het onderhoud aan het gehele wegdek.

Onderzoek

Ooms bestreed dat Microville beperkt toepasbaar is. Het bedrijf verwees naar een onderzoek van Rijkswaterstaat zelf, waaruit de goede kwaliteiten van Microville zouden blijken. Volgens de advocaat van Ooms voldoet Microville ook aan alle eisen die in het bestek zijn gesteld aan het asfalt. Bovendien zou Rijkswaterstaat in de aanbestedingsprocedure hebben aangegeven dat er ruimte is voor innovatieve technieken, zoals het gebruik van Microville. Volgens Rijkswaterstaat wordt er bij de werkzaamheden aan de snelwegen echter gewerkt met een traditioneel bestek, waarin aannemers de hoeveelheden materiaal mogen laten variëren.
Uitspraak op 8 oktober.

Reageer op dit artikel