nieuws

Vlissingen veel te krap voor twee terminals

bouwbreed Premium

Er is geen ruimte voor twee grote containerterminals in het Sloegebied. Die conclusie valt te trekken uit een analyse van de geplande containeractiviteiten in dat gebied, die de provincie Zeeland heeft laten uitvoeren door FTT Procesontwikkeling.

Er is geen ruimte voor twee grote containerterminals in het Sloegebied. Die conclusie valt te trekken uit een analyse van de geplande containeractiviteiten in dat gebied, die de provincie Zeeland heeft laten uitvoeren door FTT Procesontwikkeling.
De provincie is al jaren bezig met de voorbereidingen voor de Westerschelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen, maar inmiddels zijn er ook andere initiatieven. Daarvan is de voorgenomen containerterminal van havenbedrijf Verbrugge het grootste met een capaciteit van 2,6 miljoen containers per jaar. De WCT kan jaarlijks 2 miljoen containers verwerken. Ook de terminals van Kloosterboer (150.000 containers) en South Sea Terminal (600.000) zijn meegenomen in de analyse.
De onderzoekers gaan ervan uit dat er maximale capaciteit van 3 miljoen containers mogelijk is in het Sloegebied, gezien de weg- en spoorverbindingen en milieunormen. Het meest kansrijke scenario is volgens de studie om op korte termijn de Verbrugge-terminal aan te leggen en de WCT voorlopig in de ijskast te zetten. Voorwaarde is wel dat de Sloehavens ook toegankelijk worden voor grote containerschepen. Daarvoor is nog aanvullend onderzoek nodig.

Reageer op dit artikel