nieuws

Van den Herik trekt veel bekijks in Polen

bouwbreed Premium

Terwijl Poolse bouwvakkers massaal naar Nederland trekken om te werken, trekt het Sliedrechtse waterbouwbedrijf Van den Herik juist naar Polen. Als eerste buitenlandse aannemer slaagde het erin de Poolse overheidsmarkt voor waterbouw en bagger binnen te dringen.

‘Even rustig een klus afmaken is er hier niet bij. Bij de opdrachtgever denken ze dat je een soort taxi bent die ieder moment kan worden opgeroepen om even op een andere plek langs te komen’, bromt André Knulst, terwijl hij met een enorme grijper in een keer zes kuub zand uit de haven van het Noord-Poolse stadje Darlowo in zijn baggerschip deponeert. ‘Maar toegegeven, we hebben op slechtere plaatsen gebaggerd.’ Hij heeft net een paar weken met een collega midden tussen de badgasten de havenmond uitgediept. Dames in bikini maakten foto’s van het moderne schip, dat met behulp van satellietnavigatie de slecht onderhouden, dichtgeslibde havens snel en efficiënt uitdiept. ‘Ik denk dat mijn foto op wel tachtig slaapkamers hangt’, grapt Knulst.
Niet alleen de boot krijgt veel bekijks, het feit dat een buitenlands bedrijf aan de slag gaat in de havens is in Polen sowieso groot nieuws. In maart van dit jaar haalde Van den Herik er zelfs het Poolse tv-journaal mee. Tot op heden was alle werk aan de Poolse zeekust in handen van het oude staatsbedrijf, precies zoals dat ging in de communistische tijd. Met de openbare aanbesteding, die Van den Herik won na vier maanden rechtszaken en op het moment dat de Poolse nummer twee even niet oplette, kwam vorig jaar een einde aan die monopoliepositie. Door protectionisme waren tot op heden buitenlandse partijen altijd buiten de deur gehouden.

Havens

Darlowo is een van vier Noord-Poolse havens waarvoor Van den Herik baggercontracten heeft binnengesleept. Het bedrijf aast ook op werken in de grote havens van Gdansk en Gdynia. In opdracht van de Poolse Zeedienst is Van den Herik momenteel op verschillende plaatsen bezig met uitdiepen van havenbekkens en toegangskanalen. Kustvaarders die hier lading moeten afleveren lopen overal gevaar vast te lopen: sommige havengedeeltes zijn zodanig dichtgeslibd dat de grijper niet eens helemaal onder water verdwijnt.
Van den Herik voert, met onderaannemer Klaar Baggertechnieken, tevens strandsuppleties uit bij een paar populaire badplaatsjes. Ook dat is hard nodig, want winterstormen spoelen ieder jaar opnieuw complete stranden weg. Dat het werk door relatief dure Nederlandse arbeidskrachten wordt uitgevoerd ligt voor de hand, vindt Jacek Olek, de coördinator ter plaatse van Van den Herik. ‘Concurrerende Poolse bedrijven hebben twintig arbeidskrachten op een schip, wij twee tot vier.’
Het Sliedrechtse bedrijf heeft ook verdergaande plannen in Polen. Volgend jaar moet de bouw van een jachthaven van start gaan in het stadje Ustka. Het moet een ankerplaats worden voor vijfhonderd zeilboten en luxe jachten – de grootste jachthaven van Polen. ‘We baggeren eerst een toegangskanaal’, vertelt Olek breed gebarend voor een braakliggend terrein van 22 hectare nabij het bestaande haventje van Ustka. ‘Daarna bulldozeren we dit hier weg en uiteindelijk baggeren we het met een hopperzuiger op diepte. Op de grens van nat en droog bouwen we appartementen en een aquapark.’ Hij verwacht – net als de plaatselijke autoriteiten – dat de investering van een slordige 30 miljoen euro die gemoeid is met het jachthavenproject een grote stroom aan toeristen en andere buitenlandse investeringen zal aantrekken. Want Van den Herik is neergestreken op een plek waar de ontwikkelingen hard kunnen gaan, daarvan zijn alle betrokkenen overtuigd.
De populariteit van de badplaatsen aan de Oostzee groeit stormachtig en door snelle economische ontwikkeling van Polen winnen de havens ook aan belang. Dat is ook de reden waarom het bedrijf het aandurft zelf een deel van de investering voor zijn rekening te nemen. ‘In zo’n project gaat altijd wat eigen geld, want anders krijg je het nooit in beweging’, zegt Jan Huijbers, directeur van Van den Herik. ‘Maar er zijn natuurlijk ook publieke fondsen voor het onrendabele deel, zoals de aanleg van de kaden en de boulevard.’
Makkelijk is het werken in Polen niet altijd, constateert hij. Als bij verkiezingen de zittende partijen verliezen, verdwijnen met de politici ook alle hogere ambtenaren. Consequentie: een compleet nieuwe bouwdirectie, waarin zaken vanaf de grond moeten worden opgebouwd. ‘Het cultuurverschil met Nederland is groot. Het duurt nog wel een generatie voor het denken in vijfjarenplannen er helemaal uit is, constateert Huijbers. ‘En het feit dat de markt voor buitenlandse bedrijven moeilijk toegankelijk is, vinden wij Nederlanders raar. Maar ach, dat is in België niet veel anders.’

Reageer op dit artikel