nieuws

Trivoor houdt ook over de grens vast aan eigen koers

bouwbreed Premium

‘Kan en durf jij Nederland voor de komende twee jaar los te laten?’ Met deze woorden probeert wervings-, selectie- en detacheringsbureau Trivoor bouw en infra projectleiders, werkvoorbereiders en uitvoerders enthousiast te krijgen voor een baan op een Zuid-Spaans bouwproject van een Nederlandse aannemer.

Trivoor biedt werken aan een ‘uitdagend woningbouwproject met utilitair karakter’ en verblijf in een luxe appartement in Gibraltar. De belangstelling is enorm, merken Nina van Ommen en Richard Reyniers van Trivoor. “Veel mensen hebben de ambitie om een tijd in het buitenland te werken”, verklaart Van Ommen de grensverleggende avonturen van Trivoor. “En wat is er mooier dan aan specifieke wensen van kandidaten te kunnen voldoen? Bovendien moeten bouwbedrijven zich in de huidige strijd om hoogopgeleid personeel momenteel zien te onderscheiden. Een buitenlands project in de etalage, maakt de winkel voor veel werknemers een stuk aantrekkelijker.”
Niet iedereen is echter bij voorbaat geschikt voor het project in Gibraltar, waar nog twee posities ingevuld moeten worden. “Er reageren namelijk ook mensen die wel zin hebben in een reisje naar het buitenland. Terwijl het allesbehalve om een vakantie gaat. In Spanje worden vaak langere dagen gemaakt dan in Nederland. Werkweken van zeventig uur zijn geen uitzondering.”
Van Ommen praat dan ook vaker en uitgebreider met de belangstellenden dan voor “normale” vacatures. Belangrijk is volgens haar om de oprechte beweegredenen van de kandidaten te achterhalen om een buitenlands werkavontuur aan te gaan. “Vaak hebben de mensen die reageren wel een bepaalde link met Spanje: een van hun ouders is Spaans, of hun partner komt er vandaan. Ook hebben ze vaak aantoonbaar een bepaalde passie voor werken over de grens.”

Binding

Daarnaast worden de privé-omstandigheden van de kandidaten en hun binding met Nederland uitgebreid besproken. “Voor een functie in Nederland vraag je wat de kandidaat in zijn vrije tijd doet, en als hij vertelt dat hij veel tijd op zijn sportclub doorbrengt, dan neem je dat als gegeven aan maar laat je het daar verder bij. Voor de buitenlandse functies ga je daar dieper op in: hoe nauw is hij bij de vereniging betrokken, zit hij in allerlei commissies, en in hoeverre is hij bereid en in staat om dit op te geven? Hoe meer iemand aan Nederland gebonden is, hoe lastiger het namelijk is om deze banden tijdelijk te verbreken.”
De aannemer regelt overigens huisvesting en andere praktische zaken, zoals een internationale school voor de kinderen van werknemers. Waarom de aannemer geen gebruikmaakt van Spaanse bouwkundigen? “Die moet hij inhuren, wat vaak veel duurder is’, verklaart Reyniers. “De Nederlandse werknemers komen in dienst bij de aannemer, en kunnen na Spanje ook bij andere projecten worden ingezet.” Het bouwplaatspersoneel bestaat overigens wel uit lokale medewerkers.
Het inspelen op specifieke wensen van kandidaten, onderscheidend zijn: volgens Trivoor is het de manier voor een detacheringsbureau om zich staande te houden in de ook in deze branche felle strijd om kandidaten. “Met een project als dit, waarbij je specifieke wensen van kandidaten kunt vervullen, heb ik dan ook veel meer dan met het bespringen van ieder cv dat op Monsterboard verschijnt”, aldus Van Ommen. “Zo gaat het er tegenwoordig in onze branche helaas wel aan toe. Al op de technische opleidingen worden mensen bestookt door headhunters.”

Starter

Dit heeft onder meer gevolgen voor de salarissen in de bouw. “Toen ik drie jaar geleden bij Trivoor kwam werken, kreeg een net afgestudeerde HTS’ers ongeveer 1900 euro bruto per maand, wat toen als een heel aardig salaris werd gezien. Nu verdient diezelfde starter 2500 euro. De spelers in onze branche hebben hier zelf voor gezorgd door steeds maar tegen elkaar op te bieden.” Hoewel moeilijk, is het volgens Van Ommen niet onmogelijk om je hier tegen te wapenen. “Wij proberen zelf de prijzen wat te minderen. Over een paar jaar zal de markt namelijk zeker kenteren, en wij willen graag dat onze opdrachtgevers ons dan ook nog bellen.”
Of zij deze houding ook vasthouden wanneer aannemers bellen met de boodschap dat ze tien uitvoerders nodig hebben die morgen kunnen beginnen? Daar heeft Trivoor een speciaal cadeautje voor: een tendermanager als barbiepop, ‘met honderd gratis visitekaartjes’. Of een plastic uitvoerder ‘met een extra stevige bouwhelm’. “Zo willen we opdrachtgevers duidelijk maken dat we niet zomaar een blik mensen open trekken, maar echt gaan voor de langetermijnoplossingen”, lacht Reyniers. “Mensen worden vaak met een hoog salaris en een dikke auto een baan ingelokt, zonder dat gekeken is naar wat de kandidaat nu echt wil”, vult Van Ommen aan. “Daar doen wij niet aan mee. Misschien stijgt onze omzet dan wel iets langzamer dan die van andere bureaus. Maar wij willen kandidaten een werkgever bieden waar ze zich thuis bij voelen. Kwaliteit gaat bij ons boven kwantiteit. Dit neemt misschien wel wat meer tijd in beslag, maar zorgt uiteindelijk voor een beter resultaat.”

Reageer op dit artikel