nieuws

Strabag AG komt naar voren als wegenbouwer pur sang

bouwbreed Premium

Strabag slaagt nog niet de naar Züblin overgehevelde activiteiten te compenseren met voldoende wegenbouw. De Keulse bouwer incasseerde daardoor in de eerste helft van het jaar een omzetverlies van 5,7 miljoen euro.

De nieuwe Strabag AG wijkt sterk af van zijn oude voorganger. De cijfers van dit jaar zijn daardoor lastig vergelijkbaar met de prestaties in het verleden. De Keulse onderneming werd door het Oostenrijks-Duitse moederconcern Strabag SE (voorheen Bauholding en Fimag) gedwongen de focus te richten op de wegenbouw.
De ommezwaai greep plaats na de overname van grote brokstukken van het teloorgegane concern Walter Bau, enkele jaren geleden nog de grootste Duitse bouwer. In Wenen viel de beslissing dat de burgerlijke en utiliteitsbouw van Strabag Duitsland het beste kon worden overgeheveld naar de Zuid-Duitse dochter Züblin. In ruil voor dat verlies krijgt het in Keulen gevestigde Strabag de kans uit te blinken in de wegenbouw.
Afgelopen jaar versterkte Strabag zich met bedrijven als Preusse, Stratebau en Roba. Ook werd een groter aandeel genomen in de Beierse asfaltfabrieken.
Strabag slaagde in de eerste helft van het jaar zijn omzet in het segment wegenbouw met 10,2 procent te verhogen tot 649,2 miljoen euro. O ok de deelnemingen in Oostenrijk, goed voor 783,7 miljoen euro, deden goede zaken. Volgens plan daalden de inkomsten uit de burgerlijke en utiliteitsbouw met 103,8 miljoen tot iets onder het kwart miljard euro.

Opdrachten

Uit de stroom nieuwe opdrachten die in de eerste zes maanden van het jaar werden binnengehaald, komt het nieuwe Strabag naar voren als een wegenbouwer pur sang. De orders uit de sector infra stegen met 13,7 procent tot een volume van 973,2 miljoen euro. De opdrachten uit de hoek van de b&u droogden voor bijna een derde op en brengen nog slechts 150,4 miljoen euro in het laadje.
De grootste bijdrage komt uit de Oostenrijkse deelnemingen: ruim een miljard euro.
Strabag Keulen ging de tweede helft van het jaar van start met een orderbestand ter waarde van 3,5 miljard euro. Medio 2006 zat 126,2 miljoen euro meer in de pijplijn.

Reageer op dit artikel