nieuws

Machinebouwer gelooft in eerste hybride wiellader

bouwbreed Premium

Wielladers met een hybride aandrijving verstoken minder brandstof en blazen minder schadelijke stoffen in de lucht. F. Weyhausen wil in 2010 de eerste hybride wiellader op de markt brengen; een omgebouwde Atlas AR 65.

De machinebouwer uit het Duitse Wildeshausen presenteerde gisteren op de bouwvakbeurs Nordbau in het eveneens Duitse Neumünster het prototype van zijn hybride wiellader. F. Weyhausen ontwikkelde die met motorenfabrikant Deutz en producent van motorregelingen Heinzmann. Axeon leverde voor dit project een op maat gemaakte accu. De materieelbouwer koos voor de AR 65 omdat die de meest verkochte Atlas-wiellader uit zijn klasse is. “Een hybride aandrijving bestaat doorgaans uit een verbrandingsmotor, een conventionele aandrijving en minstens één elektromotor die ook als generator dienst doet”, legt woordvoerder Ralf Meyer van F. Weyhausen uit. Het systeem bestaat verder uit vermogenselektronica en een lithium-ion accu voor hoge vermogens. Vergeleken met conventionele wielladers kan de hybride variant met een kleinere verbrandingsmotor toe omdat die alleen de accu laadt.

Aandrijving

De AR 65 krijgt een ‘milde’ hybride aandrijving. Meyer: “in deze versie zit de elektromotor/generator tussen de dieselmotor en de hydraulische pomp.” In deze variant worden alle functies hydraulisch bedient. Op termijn wil Weyhausen een wiellader bouwen met een volledig hybride aandrijving. In deze uitvoering worden alle functies elektrisch bediend. En in dat geval komen geen emissies vrij, garandeert Meyer.
De hybride AR 65 heeft genoeg aan een dieselmotor van 36,9 kilowatt, een oliegekoelde viercilinder van Deutz. De elektromotor levert nominaal 10 kilowatt tot een maximum van 30 kilowatt. “In voorkomende gevallen kan de aandrijving zo kortstondig een topvermogen van ruim 67 kilowatt leveren”, rekent Meyer voor. Vergeleken met de conventionele AR 65 verbruikt de hybride wiellader 15 tot 20 procent minder brandstof.

Prototype

Weyhausen hoopt op de machinevakbeurs Bauma van 2010 in München de eerste handelsuitvoering te kunnen leveren van zijn hybride wiellader. “Het prototype draait over het geheel genomen nog steeds volgens verwachting”, vindt Meyer, “al leert de praktijk dat er nog wel wat aan te verbeteren valt.” Constructief gezien levert de ombouw nauwelijks problemen op: de nieuwe aandrijving neemt nauwelijks meer plaats in dan de oorspronkelijke dieselmotor.
De motor van de huidige versie stopt zodra de machinist bijvoorbeeld klaar is met het laden van een vrachtwagen. Meyer: “De wiellader wacht dan niet meer met draaiende diesel op de volgende inzet; dat spaart brandstof en vermindert de uitstoot van schadelijke gassen op de bouwplaats.” De motor slaat weer automatisch aan zodra de machinist een besturingshendel beweegt. De elektromotor brengt de wiellader weer in beweging; zodra de inzet meer vermogen vergt dan de elektromotor kan leveren start automatisch de dieselmotor. Die laadt dan automatisch de accu wanneer de machine niet het volledige dieselvermogen verbruikt. De generator zet ook een deel van de energie die bij het remmen vrijkomt om in acculading.

Reageer op dit artikel