nieuws

Heijmans ziet toekomst in lasergestuurd transport

bouwbreed Premium

Heijmans introduceert in Nederland een volledig geautomatiseerd transportsysteem dat ingezet kan worden voor personenvervoer op kantoorparken, luchthavens en parkeerlocaties, maar mogelijk ook in binnensteden en nieuwbouwwijken.

De Rosmalense bouwer hoopt het zogenoemde Urban Light Transport-systeem (Ultra) binnen een jaar ergens in ons land aan te kunnen leggen. “We gaan er nu de markt mee op. De eerste gesprekken worden gevoerd, met bijvoorbeeld gemeenten. Dat leidt hopelijk snel tot een eerste opdracht”, aldus Heijmans-zegsman Frank Janssen.
Het bouwconcern ziet het vervoerssysteem als een “goedkoop, schoon en veilig alternatief” voor bus, tram, taxi of lightrail. “De CO2-uitstoot is 50 procent lager dan bus en rail en 70 procent lager dan een auto. De aanleg is goedkoper: de kosten bedragen 3 tot 5 miljoen euro per kilometer. Dat is zo’n 60 procent minder dan een lightrail-netwerk.”
Ultra bestaat uit een stelsel van lasergestuurde, elektrische voertuigen dat zowel op maaiveld als op een verhoogde baan kan rijden. Heijmans bemoeit zich vooral met het ontwerp en aanleg van het systeem; de voertuigen worden geleverd door het Britse ATS. “Op Heathrow bouwt ATS momenteel de eerste Ultra-baan”, aldus Janssen. “Wij zien in Nederland, maar ook in België en Luxemburg eveneens goede mogelijkheden. Het systeem heeft toegevoegde waarde.”
Heijmans richt zich met Ultra in eerste instantie op het vervoer van mensen op bedrijventerreinen, luchthavens en parkeertransferia. De aannemer onderzoekt echter al of het systeem zich ook leent voor goederenvervoer.

Reageer op dit artikel