nieuws

Fabrikanten overslagmaterieel hoeven nog niet te vrezen voor de Chinezen

bouwbreed Premium

Zonder overslag geen recycling; veel recyclingprocessen zijn alleen uit te voeren met een op maat gemaakte overslagmachine. “De constructie van zulk materieel blijft vooralsnog een Europese specialiteit”, vindt Toni Kiesel; “Chinese fabrikanten zullen het vanwege de hoge kosten niet snel in productie nemen.”

Kiesel zit de raad van bestuur voor van de gelijknamige machineleverancier en -ombouwer uit het Duitse Baienfurt/Ravensburg. Het zal volgens hem nog lang duren voor de eerste Chinese overslagmachine voor de recyclingbranche naar Europa komt. “Als dat al ooit zal gebeuren, want Chinese machinebouwers moeten het hebben van het grote getal”, weet Kiesel. “Recyclingmaterieel is zo specifiek dat het schaalvoordeel al snel wegvalt.”
De basis van recyclingmaterieel is vaak een standaard bouwmachine als een mobiele graver. Die kunnen Chinese fabrikanten in ruime mate leveren. De regelgeving schrijft vervolgens voor dat zo’n standaardmachine aan de specifieke omstandigheden van het recyclingbedrijf wordt aangepast. Bijvoorbeeld met een overdrukcabine die voorkomt dat de machinist in het stof draait en met een klimaatinstallatie die de temperatuur in de cabine draaglijk houdt wanneer de machine in een gesloten hal draait. “Zo’n machine kan alleen met een aangepaste motor binnen werken”, zegt Kiesel. “Alleen al de koeling vergt soms tot 60 procent meer motorvermogen.”
En dan is er nog het ploegenbedrijf; twee of drie ploegen zijn in de recyclingbranche niet ongebruikelijk. “Machines maken daarmee jaarlijks makkelijk meer dan 6000 draaiuren”, weet Kiesel. “Bouwmaterieel draait jaarlijks gemiddeld 1500 uur.” Recyclingmachines moeten bestand zijn tegen de zware belasting van het continubedrijf.

Ramp

Als dan toch een storing ontstaat dan staat dat gelijk aan een ramp; de aanvoer gaat gewoon door, ook al wordt het niet meer verwerkt. Leveranciers zullen om die reden op elk moment van de dag een serviceploeg op weg moeten kunnen sturen die binnen een redelijke tijd bij de klant kan zijn. En de meeste onderdelen uit voorraad kunnen leveren. “Dat zijn allemaal aspecten die het financiële voordeel van de Chinese massaproductie laten verdampen”, vindt Kiesel. Vooralsnog exporteren Europese machinebouwers hun recyclingmaterieel naar China. Kiesel noemt de kans groot dat het daar wordt nagebouwd en verkocht. Maar: “Verder dan China zal het niet komen omdat de fabrikant bijvoorbeeld in Europa geen monteursploegen en onderdelencentrales achter de hand heeft. De leverancier wordt ook steeds meer een adviseur die bepaalt met welke machine een klant het best gebaat is”, legt Kiesel uit. Zo ontstaan aangepaste machines die met speciaal aanbouwgereedschap uiterst specifiek werk doen. Doorverkoop van zulke unikaten is naar Kiesels mening doorgaans geen probleem omdat elke occasion weer aan de wensen van de nieuwe eigenaar wordt aangepast.
Die nieuwe eigenaren zitten vooral in de nieuwe EU-landen en die kopen vaak in het groot in. Kiesel: Bestellingen van vier, vijf of meer machines zijn allang niet meer bijzonder. Dat verplicht de leverancier ertoe in die landen eenzelfde servicenet op te bouwen als elders.” En dat vergt weer een gedegen scholing van de monteurs.
De dienstverlening strekt zich uit tot de financiering. “Banken zijn bang van machines,” zegt Kiesel; “ze zullen voor de aankoop niet snel een lening verstrekken.” Zijn bedrijf ontwikkelde daarvoor eigen financiële producten, net als verschillende huurconstructies waarmee klanten bijvoorbeeld tijdelijk een extra machine kunnen inzetten.
Kiesel Kiesel vertegenwoordigt in Duitsland Terex/Fuchs en Hitachi. Jaarlijks bouwt de leverancier zo’n 200 tot 250 machines om voor de overslag in de recyclingsbranche. De trend leert dat klanten steeds meer de voorkeur geven aan machines op banden en steeds minder aan rupsen. Zeker in de nieuwe EU-landen zal de vraag naar specifieke overslagmachines voor de recyclingbranche toenemen.

Reageer op dit artikel