nieuws

Eurlings en ProRail niet eens over beveiliging

bouwbreed Premium

ProRail en minister Eurlings (verkeer) botsen over de termijn waarop het spoornet moet worden uitgerust met het beveiligingssysteem ERTMS. ProRail wil vanaf 2009 beginnen met invoering van een dubbel systeem, maar Eurlings voelt niets meer voor een voortrekkersrol na de enorme tegenslagen bij de hsl en de Utrechtboog.

De spoorsector adviseert minister Eurlings te kiezen voor ERTMS 3, ondanks het feit dat niveau 3 op dit moment nog niet eens is uitontwikkeld. ProRail pleit voor deze variant omdat deze over een termijn van 25 jaar grote voordelen heeft ten opzichte van niveau 2. Daarbij zijn geen seinen meer nodig, maar is ook de traditionele treindetectie in het spoor overbodig. Daarop vooruitlopend wil ProRail niveau 2 installeren.
Tussen 2009 en 2012 wil ProRail al het materieel aanpassen om vervolgens tussen 2012 en 2030 corridorsgewijs het spoor aan te pakken. Volgens ProRail gaat de aanpassing in totaal 918 miljoen euro kosten. Daar staat tegenover dat de voordelen 675 miljoen euro opleveren. Doordat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, kan 350 miljoen euro aan spooruitbreidingen achterwege blijven. Daarnaast is het systeem veiliger voor baanwerkers en zullen minder seinstoringen optreden. Een rapport van Booz Allen & Hamilton ondersteunt de aanbevelingen van ProRail.
Minister Eurlings staat niet te juichen bij de voorstellen van de spoorbeheerder. Zijn begeleidende brief aan de Tweede Kamer wekt niet de indruk dat hij de rapporten van ProRail serieus neemt. Hij reduceert de aanbevelingen tot eerste ‘concept’. Een ‘second opinion’ van Arcadis sterkt Eurlings in zijn visie dat het dubbele systeem van ProRail niet het meest efficiënte zou zijn.
Vooral de onduidelijkheid rond niveau 3 zorgen voor de terughoudendheid van de minister. Voor niveau 1 en 2 zijn inmiddels Europese specificaties vastgesteld. Deze ontbreken echter nog voor de derde versie. Daardoor zijn de risico’s en kosten nog volstrekt onduidelijk. Bovendien voelt de minister niets meer voor een voortrekkersrol bij nieuwe technologieën. Oorzaak daarvan zijn de verschillende vertragingen en meerkosten die zijn opgelopen bij de hsl-zuid, de Betuweroute, de Utrechtboog en het viersporige traject tussen Utrecht en Amsterdam.

Kinderziekten

Eurlings wil eerst meer duidelijkheid van de Europese Commissie en laat andere lidstaten graag de kinderziekten van zo’n nieuw sys­teem ervaren zodat Nederland via ‘best practices’ meteen een goede versie kan invoeren. Eurlings ontvouwt samen met de spoorsector in november de plannen om de capaciteit van het spoor verder te laten groeien. De kans is klein dat hij bereid is om geld vrij te maken voor ERTMS.

Reageer op dit artikel