nieuws

Bouwen aan reputatie

bouwbreed Premium

‘Morgen nieuwe voorstellingen’ kopt de nieuwe campagne van het Nederlands Danstheater (NDT). Het NDT is zo ongeveer één van de meest gerespecteerde instellingen in Nederland. Waar de koningin gaat, gaat het NDT.

‘Morgen nieuwe voorstellingen’ kopt de nieuwe campagne van het Nederlands Danstheater (NDT). Het NDT is zo ongeveer één van de meest gerespecteerde instellingen in Nederland. Waar de koningin gaat, gaat het NDT.
Over de hele wereld staat het NDT uitstekend aangeschreven. En toch gaat dit respectabele gezelschap nat . En hoe. Een mooie les voor alles en iedereen die denkt een mooi jaaroverzicht te produceren voor op de leestafel.
Ongeveer tien jaar geleden kwam ik voor het eerst met het Nederlands Danstheater in aanraking. Met het bu-
reau waar ik destijds werkte, maakten we een kans de marketingcommunicatie van dit gezelschap ter hand te nemen. Voorwaar een eervolle taak.
We kregen een uitgebreide rondleiding, woonden voorstellingen bij en konden ons zo goed inleven in het wel en wee rond het NDT.
Als er één organisatie is die sinds die tijd voor mij onberispelijk is qua reputatie, dan is dat wel het NDT. Laatst was ik er nog op uitnodiging van een bouwbedrijf te gast en opnieuw werd mijn mening bevestigd. Maar goed, we weten in de bouw allen: reputatie komt te voet en gaat te paard.
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag las ik een bericht met de kop ‘NDT herschrijft recensies naar eigen inzicht’. En dat trok mijn aandacht. Vanuit mijn achtergrond als journalist ben ik altijd bijzonder geïnteresseerd in ontwikkelingen op het snijvlak van journalistiek en communicatie. Wat is het geval? Het NDT heeft recentelijk bij zijn relaties een mooi jaarboek over het dansgezelschap op de mat laten vallen met daarin een terugblik op het voorbije seizoen. En bij de ontwikkeling en productie gingen op zijn zachtst gezegd een paar zaken gruwelijk mis.
Het jaarboek van het Nederlands Danstheater is een verzameling artikelen die verschenen waren in de verschillende kranten en tijdschriften. Alleen het voorwoord en het epiloog waren zelf geschreven. Dat mag en – volgens mij – hoef je je als danstheater nergens voor te schamen. Fout één die is gemaakt: alle betrokken journalisten werden in de colofon als medewerker aan het boek genoemd. Dat is in het licht van onafhankelijke journalistiek niet wenselijk.
Fout twee: de journalisten of kranten zijn van tevoren niet om toestemming voor naamsgebruik of publicatie gevraagd. Oei, dat wordt al kwalijker. Maar echt bont maakt het NDT het (fout drie) door de recensies uit de kranten en tijdschriften naar eigen inzicht in te korten, te ontdoen van kritische passages en her en der in detail aan te passen. Tsja, ik zag onlangs een vacatureadvertentie staan voor een medewerker op de marketingafdeling van het NDT. Ik begrijp nu wel hoe deze vacature ontstaan is. Ik denk dat volgende week een advertentie volgt voor degene onder wiens verantwoordelijkheid dit is geschied.
Je laat toch wel duidelijk zien dat je bang bent voor kritiek als je dit doet. Ik hoop maar dat het niet meer is dan een gigantische blunder van een nieuwe medewerker op een onbewaakt moment. Dat het niet vooropgezet door het management bepaald is. Volgens mij hoeft het NDT zich helemaal géén zorgen te maken. Ze doen het gewoon goed en de weinige kritiek moet juist louterend werken. Zo zorgt de wereldwijde positieve bekendheid al voor zo’n enorme status, dat kritiek – en een juiste reactie daarop – het NDT weer wat meer met beide benen op de grond brengt. En zo werkt het ook voor alle andere organisaties en bedrijven.
Kortom, bouw aan een stevige reputatie volgens de bekende peilers. Zorg dat organisatiebreed een dergelijke aanpak gedragen wordt. Dan voorkom je dit soort uitglijders. ‘Morgen nieuwe voorstellingen’, vergeet die van gisteren.
Luc Dietz
Dietz Communicatie BV,
Utrecht
ldietz@dietzcommunicatie.nl

Reageer op dit artikel