nieuws

BAM verhoogt en verbreedt vier spoorbruggen in Friesland

bouwbreed Premium

BAM verhoogt en verbreedt vier spoorbruggen in Friesland. De provincie Friesland gaf hiervoor gisteren toestemming.

Het werk, dat een investering vergt van 6,8 miljoen euro, moet volgend jaar mei klaar zijn. Het gaat om de aanpak van bruggen in Boazum, Zwaagwesteinde, Ald Diel ten oosten van Leeuwarden en Yndyk tussen Sneek en Stavoren. De verhoging maakt onderdeel uit van het Friese Merenproject, waarbij knelpunten in vaarroutes worden opgelost. In totaal worden zes spoorbruggen verhoogd. De spoorbrug bij Akkrum is inmiddels klaar.
Momenteel wordt een betonnen tunnelbak onder het spoor aangelegd, die de spoorwegovergang vervangt. Overigens viel het karwei 3 miljoen duurder uit dan was begroot. Ingenieursbureau TCE moest een nieuw ontwerp maken, nadat het oorspronkelijke voor aannemer Haverkort Voormolen niet uitvoerbaar bleek. De provincie, opdrachtgever van het werk, draaide op voor de meerkosten. In een standaardcontract met eigenaar ProRail, verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk, was dit vastgelegd.

Woest

”De Friese Staten waren woest over de kostenoverschrijding, maar kunnen juridisch niets doen”, aldus een provinciewoordvoerder. Wel pleitten zij voor andere contracten.
De 2,3 miljoen euro die waren gereserveerd voor de aanpassing van de spoorbrug Grouw wil de provincie nu besteden aan het opvangen van de tegenvaller. Projectleider B. Weijers van TCE verklaart dat geen sprake is van een fout ontwerp, maar dat gaandeweg de uitvoering zaken anders waren dan uit documenten bleek. ”Zo kwamen we oude funderingsresten tegen van een brugwachtershuisje uit de negentiende eeuw, die gedeeltelijk niet op kaarten stonden. Die spoorlijn ligt er al 140 jaar en niet alle veranderingen zijn even goed op de tekeningen verwerkt.” Ook bleek de grond hier en daar anders dan grondonderzoeken uitwezen. ”Dat betekent dat je een andere paalfundering moet toepassen en grond voor een deel moet weghalen.”

Reageer op dit artikel