nieuws

Tweede Maasvlakte valt duurder uit

bouwbreed Premium

De Tweede Maasvlakte wordt duurder dan het Rotterdamse Havenbedrijf nu denkt. Dit valt op te maken uit de woorden van Boskalis-topman Peter Berdowski.

De combinaties Boskalis/Van Oord en Jan de Nul/Dredging International moeten komende maand hun laatste aanbieding neerleggen voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De prijzen die beide combinaties neerleggen, zullen hoger zijn dan nu wordt aangenomen.
Dit komt onder meer omdat wereldwijd de baggermarkt absoluut booming is waardoor de baggeraars na een aantal magere jaren het werk voor het kiezen hebben. Daarnaast komen verschillende andere havenwerken in Europa, Le Havre en Marseille in Frankrijk, Londen Gateway en Felixstowe in Engeland en Wilhelmshafen in Duitsland ook in 2008 op de markt.
Dat een dergelijke situatie een opdrijvend effect op de aanbiedingen zal hebben, is ook in het verleden al gebleken. Door het tegelijkertijd op de markt komen van HSL-Zuid en Betuweroute, zijn de prijzen voor die projecten ook hoger uitgepakt dan in een niet overspannen markt. “Kijk maar naar de strandsuppleties in Nederland. Die zijn in korte tijd ook 30 procent duurder geworden”, illustreert Berdowski. De situatie op de baggermarkt zal er dan ook toe leiden dat “ons best and final offer in een ander licht komt te staan dan een jaar geleden het geval zou zijn geweest”.
Dit betekent volgens de topman overigens niet automatisch dat de aanbieding duurder zal uitpakken. “We zijn nu nog aan het engineeren. Het kan zijn dat we met een kostenbesparende methode komen. Daardoor zou de prijs niet per definitie hoger behoeven uit te komen”, deed de Boskalis-topman een poging tot geruststellende woorden.
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de zeven zwakke schakels in de Nederlandse kustverdediging. Die projecten komen tussen nu en 2009 op de markt en dreigen eveneens duurder uit te vallen. In veel gevallen gaat het om simpele zandsuppletie dat nu al duurder is geworden.

Raming

Boskalis heeft overigens een raming gemaakt over de hoeveelheid projecten die op de markt zullen komen. Bij een stijging van de hoppercapaciteit met 20 procent de komende vijf jaar, zou dat betekenen dat de totale wereldhoppercapaciteit, van de grote vier baggeraars plus de zes kleinere die inmiddels ook de wereldzee ë n bevaren, tot en met 2012 45 weken per jaar in bedrijf zijn. Het is de vraag of dat wel mogelijk is, omdat dit nog slechts zeven weken voor onderhoud overlaat. Zeker de wat oudere schepen kunnen daar onvoldoende aan hebben.
Dat de baggermarkt booming is, blijkt wel uit de halfjaarcijfers van Boskalis. De baggeraar heeft zijn nettowinst zien verdubbelen.
Op pagina 2:
Boskalis draait op volle toeren dubbele winst.

Reageer op dit artikel