nieuws

Schiphol profiteert van krapte in Duitsland

bouwbreed Premium

Schiphol profiteert van het vastlopende vliegverkeer in Duitsland en Engeland. Het Beierse instituut Ifo roept op snel bouwplannen te maken om te voorkomen dat de Duitse luchthavens in de concurrentieslag moeten afhaken.

“Standplaats Duitsland dreigt bij de ontwikkeling van het luchtverkeer achterop te raken. Parijs, Amsterdam maar ook andere hubs slagen erin snel uit te breiden”, constateert Ifo.
Wat betreft de passagiersbewegingen is luchthaven Frankfurt in Europa al afgezakt naar de derde plaats. Heathrow (Londen) neemt met 67,2 miljoen reizigers de eerste plek in, gevolgd door De Gaulle (Parijs) met 56,6 miljoen passagiers. Frankfurt begroet 52,8 miljoen klanten, op de hielen gezeten door Schiphol dat vorig jaar 46,1 miljoen reizigers telde. Gemeten naar vracht is Frankfurt (2,1 miljoen ton) nog steeds Europa’s grootste, gevolgd door De Gaulle (1,9 miljoen ton) en Schiphol (1,5 miljoen ton).
Frankfurt is gekortwiekt door het gemis van een vierde start- en landingsbaan. Ter vergelijking: Schiphol wikkelt zijn verkeer af over zes banen. Als Frankfurt erin slaagt de vierde baan zonder kleerscheuren door de proceduremolen te loodsen kunnen de vliegtuigen op zijn vroegst in 2012 van de voorziening gebruikmaken. Als grote toestellen als de A380 worden ingezet, groeit mede door de nieuwe terminal-Zuid de capaciteit tot 100 miljoen reizigers.

Uitwijken

Vanwege het gebrek aan slots (geschikte tijdvensters) wijkt een toenemend deel van het luchtverkeer uit naar München. Sinds 2000 steeg het aantal passagiers daar met een derde tot 31 miljoen. Luchtvaartmaatschappij Lufthansa ziet zich gedwongen vluchten naar het Beierse vliegveld over te hevelen. Ook München loopt snel vol. Gehoopt wordt in 2012 de derde start- en landingsbaan in gebruik te kunnen nemen.
In Berlijn – het derde Duitse aanvliegcentrum – zijn de vooruitzichten nog slechter dan in Frankfurt en München. Weliswaar opent in 2011 Airport Berlin Brandenburg International zijn poorten, maar door de sluiting van Tegel en Tempelhof daalt de capaciteit. Per uur daalt het aantal starts en landingen met vijf tot negentig. Ifo stelt vast dat de procedures voor start- en landingsbanen in Duitsland uiterst veel tijd vergen.
De plannen voor de nieuwe luchthaven van München vergden dertig jaar voorbereiding. Startbaan West in Frankfurt vroeg achttien jaar. Ook in Düsseldorf kostte de uitbreiding een zee van tijd.
De vijf grootste vliegvelden in Duitsland zouden uiterlijk in 2025 tegen hun grenzen aanlopen. Gezien de lange papieren aanloop tot de concrete bouwfase, dreigen de luchthavenbedrijven in tijdnood te raken. Ifo rekent voor dat wie in 2025 niet wil vastlopen, uiterlijk in 2012 met concrete bouwplannen de procedures in moet. Uitbreiding in Hamburg is slechts mogelijk door de luchthaven te verplaatsen.

Woede

In Engeland probeert – nog steeds Europa’s grootste luchthaven – Heathrow zich extra lucht te verschaffen met de bouw van een (decentraal) gelegen derde baan. De Engelsen hebben zichzelf planologisch in de vingers gesneden door tussen de beide huidige banen vier terminals te bouwen. Met het plan voor de derde baan heeft de toch al niet populaire luchthaven Heathrow zich de woede op de hals gehaald van milieuactivisten.

Reageer op dit artikel