nieuws

Probleem luchtkwaliteit is niveau projecten ontgroeid

bouwbreed

Het stilleggen van de A4-verbreding heeft bij liefhebbers van asfalt veel ophef veroorzaakt. De milieubeweging daarentegen laat er geen misverstand over bestaan; deze overwinning smaakt naar meer. Over de rug van de infrastructuurprojecten wordt nu de strijd om de luchtkwaliteit verder uitgevochten. Volgens Theo Heida een juiste strijd maar in een verkeerde arena en zonder winnaars.

Het stilleggen van de A4-verbreding heeft bij liefhebbers van asfalt veel ophef veroorzaakt. De milieubeweging daarentegen laat er geen misverstand over bestaan; deze overwinning smaakt naar meer. Over de rug van de infrastructuurprojecten wordt nu de strijd om de luchtkwaliteit verder uitgevochten. Volgens Theo Heida een juiste strijd maar in een verkeerde arena en zonder winnaars.

In de Volkskrant van begin deze maand vraagt de nieuwe voorzitter Annemarie Goedmakers van Milieudefensie om herbezinning op het verkeersbeleid. Dat beleid deugt niet, zo stelt zij, want ondanks het aanleggen en verbreden van wegen gedurende vele decennia worden de files maar niet minder.

Vooruitgang

De constatering van de voorzitter van Milieudefensie klopt natuurlijk als een bus. En als je gemakshalve de groei vergeet die bevolking en mobiliteit gedurende diezelfde decennia hebben doorgemaakt, lijkt stilstand opeens op vooruitgang. Maar bekijk de situatie rond de A4 eens nader. Inwoners en arbeidsplaatsen groeien al jaren als kool. Ypenburg, Schiphol, Zuid-as, noem maar op. Inzoomend op de regio rond de A4 Leiden-Burgerveen zien we dat daar de komende jaren nog eens 36.000 nieuwe woningen (!) moeten worden gebouwd om überhaupt aan de maatschappelijke vraag naar woonruimte te kunnen voldoen. Of moeten deze mensen maar emigreren? De stadswegen in de regio zijn overbelast en het enige OV-project dat er toe doet, de Rijngouwelijn, wordt middels een volksraadpleging in de ijskast gezet. Hoeveel oplossend vermogen voor je luchtkwaliteit kun je dan nog van een verkeerssysteem verwachten? Alsof infraprojecten uitrusten met arbitraire milieunormen een oplossing biedt. Blijkt uit onderzoek dat je te maken hebt met 41 overschrijdingen per jaar, dan kun je het projectbureau wel sluiten.
Weet je het aantal echter terug te brengen naar 39, dan is het koek en ei. Van een afstand bekeken lost dat uiteraard voor planet, people, noch profit iets op.
De uitspraak van de Raad van State onderstreept dat extra asfalt geen oplossing is voor het luchtkwaliteitsprobleem. Dat wisten we al lang. En niet investeren in infrastructuur is ook geen oplossing.

Opties

Dus wat nu? Er zijn twee opties over. De eerste is een echte systeemverandering naar schone auto’s en schone industrie, zodat Nederland zich op een evenwichtige manier verder kan blijven ontwikkelen. De tweede optie is elkaar de tent uit blijven vechten en net doen alsof het milieu daar beter van wordt. Wat zou het worden, denkt u?
Drs.ing. Theo Heida is consultant bij ProCap Projectmanagement in Utrecht.

Reageer op dit artikel