nieuws

Alweer problemen voor Betuwelijn

bouwbreed Premium

De Betuwelijn kampt opnieuw met problemen. Het commerciële goederenvervoer is twee weken geleden stilgelegd vanwege een te hoog aantal storingen met het veiligheidssysteem European Train Control System (ETCS). Dat meldde een woordvoerder van Railion vandaag.

Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, baalt van de nieuwe tegenslag. Er hebben nog maar 25 goederentreinen gereden op het anderhalf maand geleden geopende traject. Terwijl de lijn was gebouwd op 24 treinen per dag. “Dat is dan natuurlijk veel te weinig”, aldus de zegsman. “Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt niet optimaal.”
Op dit moment rijden er alleen testtreinen over het 4,7 miljard euro kostende tracé tussen het havengebied van Rotterdam en de grens met Duitsland. Het is nog onduidelijk wanneer de goederenvervoerders weer reguliere transporten kunnen uitvoeren.
De problemen kwamen aan het licht tijdens testritten tussen Kijfhoek bij Rotterdam en Zevenaar. De treinen deden 3,5 uur over die rit van ongeveer 100 kilometer. Normaal gesproken zou de trein binnen een uur binnen moeten zijn.
Er zijn ook problemen met het Duitse spoor. Vlak over de grens bij Emmerich zijn er nog bouwwerkzaamheden. Dat zal komend weekend voorlopig klaar zijn. De verwachting is dat de Duitsers alsnog veel moeten ‘vertimmeren’. Ook in Nederland zou het tracé nog niet helemaal klaar zijn. Daarom rijden er het hele kalenderjaar van zaterdag tot dinsdag geen goederentreinen op de Betuwelijn.
Het is niet de eerste keer dat de Betuweroute in het nieuws komt vanwege problemen. De opening moest meerdere keren worden uitgesteld. Aanpassingen van de plannen, zoals een tunnel in plaats van een brug over het Pannerdensch Kanaal, kostten handenvol geld.

Reageer op dit artikel