nieuws

20.000 ton staal

bouwbreed Premium

Langs de A2 aan de westkant van Utrecht werkt de Combinatie Dodo (Besix NV, Dura Vermeer Group, en GTI Infra) aan een bijzondere landtunnel van 1,7 kilometer lang en ongeveer 5,5 meter hoog. Dertig staalvlechters verwerken 20.000 ton staal in de wapening van sloven, wanden en dak. De wapening voor de wanden is nu ruim 120 meter gevorderd. Deze week beginnen de aannemers met het storten van beton (circa 150.000 kubieke meter) met behulp van een hydraulisch bestuurbare bekisting die zich verplaatst via verrijdbare portalen. Dit systeem maakt kraanhulp bij bekistingswerk overbodig en vraagt om relatief weinig arbeid. Zodoende wordt de tunnelwand elke week in delen van 25 meter lang opgebouwd. Ook het 75 meter brede dak wordt met dit unieke bekistingssysteem gemaakt. Deze werkzaamheden beginnen rond half september. Om aan de brandwerendheidseisen van de landtunnel te voldoen zijn aan de betonsamenstelling kunststofvezels toegevoegd.

Langs de A2 aan de westkant van Utrecht werkt de Combinatie Dodo (Besix NV, Dura Vermeer Group, en GTI Infra) aan een bijzondere landtunnel van 1,7 kilometer lang en ongeveer 5,5 meter hoog. Dertig staalvlechters verwerken 20.000 ton staal in de wapening van sloven, wanden en dak. De wapening voor de wanden is nu ruim 120 meter gevorderd. Deze week beginnen de aannemers met het storten van beton (circa 150.000 kubieke meter) met behulp van een hydraulisch bestuurbare bekisting die zich verplaatst via verrijdbare portalen. Dit systeem maakt kraanhulp bij bekistingswerk overbodig en vraagt om relatief weinig arbeid. Zodoende wordt de tunnelwand elke week in delen van 25 meter lang opgebouwd. Ook het 75 meter brede dak wordt met dit unieke bekistingssysteem gemaakt. Deze werkzaamheden beginnen rond half september. Om aan de brandwerendheidseisen van de landtunnel te voldoen zijn aan de betonsamenstelling kunststofvezels toegevoegd.

Reageer op dit artikel