nieuws

Onderwatergarage dankzij afzinktechniek

bouwbreed Premium

De parkeerproblematiek in Amsterdam is binnenkort opgelost als het aan Witteveen + Bos ligt. Het ingenieursbureau bedacht een onderwaterparkeergarage, een nieuwe toepassing voor de al bestaande afzinktechniek uit de tunnelbouw. Nu nog een opdrachtgever.

De hoofdstedelijke parkeerproblematiek gaat Henk Vlijm, sinds 2006 vestigingshoofd van Witteveen + Bos Amsterdam, aan het hart. In het project Noord-Zuid lijn ontmoette hij Ron van Beek, zijn collega uit Deventer, en deelde zijn zorg. Het idee voor een afzinkbare parkeergarage was snel geboren.
Het afzinken is volgens de ingenieurs mogelijk in water van 8 tot 10 meter diep. Aan deze eis voldoet de Amsterdamse IJhaven, waar Vlijm graag een proef zou willen doen. De betonnen doos is namelijk 6 a 7 meter hoog, zodat boven het element 2 a 3 meter water vrij is voor pleziervaart. Van Beek: “Je ziet er eigenlijk niets van.”
Dit geldt ook voor de bouw zelf, waar slechts enkele voorbereidende baggerwerkzaamheden voor nodig zijn. “Een klein bootje hoeft alleen wat slappe grond van de bodem te zuigen”, aldus Van Beek. De stad heeft zodoende nergens overlast van.
Het voornaamste verschil tussen het plaatsen van tunnels en het plaatsen van garages is de verbinding tussen de dozen. In het geval van een tunnel zit de afdichting tussen de elementen rondom de kopse zijde en drukt tegen een stalen plaat van het andere element.
In de voorgestelde parkeergarage wil Witteveen + Bos de delen naast elkaar in plaats van achter elkaar afzinken. In plaats van het bedekken van de gehele lengte met rubber, worden slechts twee kleinere omtrekken voorzien van een afdichtingsprofiel. Die moeten worden samengedrukt om waterdichting te krijgen tussen twee parkeerelementen. De bouwtechniek is verder precies hetzelfde als die van tunnels, alleen de toepassing is vernieuwend. “Dat is de kracht van deze innovatie,” legt Van Beek uit.
De tunnelelementen zijn inwendig circa 5 meter hoog. Daarom zijn twee parkeerlagen van elk 2,50 meter voorzien van een tussendek. De breedte van de doos staat vast op 16 meter (of een veelvoud hiervan), volgens het ontwerp moet er ruimte zijn voor twee rijen parkeervakken van elk 5 meter en een ruimte van 6 meter voor rijbanen. De lengte kan variëren van 120 tot 160 meter, meer dan 200 meter is voor het invaren onpraktisch.
Van de caissons bestaan twee typen: in het ene element kunnen auto’s parkeren en via het andere kunnen auto’s naar buiten en naar binnen rijden. In het parkeerelement kunnen 500 auto’s staan, terwijl het “helling-element” slechts 300 plaatsen herbergt. Voor het project in de IJhaven denkt Van Beek aan circa 1400 plaatsen, in totaal drie caissons.
Witteveen + Bos zit nog in een conceptfase en heeft nog geen exploitant. De kosten van een parkeerplaats onder water zijn vergelijkbaar met een ondergrondse variant, namelijk 35.000 tot 50.000 euro. Volgens Van Beek wordt het nieuwe concept een groot succes: “Het oogt simpel en heeft juist daarom een kans van slagen.”

Reageer op dit artikel