nieuws

Mecanoo lachende derde in Delft

bouwbreed Premium

Het ontwerp van Francine Houben van Mecanoo is gekozen als beeldbepalend station/stadskantoor van Delft. Houben is de lachende derde in de tweede ronde na een gelijkspel in de eerste ronde, die verzandde in een juridisch gevecht.

Boven op de spoorzone in Delft komt een bijzonder gebouw van glas. “Een combinatie van het verleden met veel Delfts blauw en gewelven met de nieuwe technische invloeden van de TU en TNO”, noemt Houben het. Het gebouw bestaat voor een groot deel uit gesmolten glas dat voor 60 procent mat en 40 procent helder is. Volgens de architect is het gebouw daardoor bijzonder energiezuinig. Ook bijzonder is de bouw in twee fases, omdat een deel boven op de plek komt van de bestaande spoorlijn die nu nog bovengronds door het centrum rijdt. Omdat er twijfels waren over de kosten, schakelde Mecanoo al in de voorrondes een kostenconsulent en een risicomanager in. De ramingen zijn nog geheim, maar voor het gebouw is een bedrag van minder dan 100 miljoen euro beschikbaar.

Tweede kans

Het Delftse architectenbureau geeft toe veel tijd en moeite te hebben gestoken in het ontwerp. Het kreeg een tweede kans nadat in de eerste ronde de ontwerpen van de architectenbureaus Soeters Van Eldonk en Uytenhaak gelijk eindigden en beide als winnaar werden uitgeroepen. Soeters verloor een kort geding, maar ook de andere deelnemers dreigden met juridische stappen. Een tweede ronde waarbij de ontwerpen verder werden uitgewerkt, verstomde de strijd. Een selectiecommissie in combinatie met een internetpanel leidde gisteren tot de verrassende uitkomst die tot op dat moment alleen bij de notaris bekend was. Mecanoo is winnaar gevolgd door respectievelijk Uytenhaak, Soeters Van Eldonk en Kraaijvanger Urbis. Opvallend is dat uit de internetpeiling Soeters als beste uit de bus kwam.
De andere deelnemers staat het nu nog twee weken vrij om in beroep te gaan tegen de uitkomst, maar dat ligt niet voor de hand. Delft kreeg overigens hulp van Gemeentewerken Rotterdam door de tweede ronde juridisch waterdicht te maken.
Het ondergrondse deel van het station wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architecten. Het is nog niet zeker of er twee of vier sporen langs station Delft zullen lopen. De tunnel onder de spoorzone krijgt volgens de huidige plannen twee sporen, maar het ministerie studeert nog op verdubbeling. ProRail heeft de aanbesteding voor dat deel tijdelijk opgeschort. Er zijn nog vijf bouwers in de race voor het ondergrondse deel van 2300 meter. De bedoeling is volgend jaar met de bouw van de tunnel te beginnen. Het stadskantoor en de stationshal volgen in 2010; oplevering is voorzien in 2014.

Reageer op dit artikel