nieuws

Zwarte Madonna nu verder als fundering

bouwbreed Premium

Veertigduizend ton beton, oftewel 1350 vrachtwagenladingen: de Zwarte Madonna volgens de sloopdivisie van de firma Steenkorrel. Het gebouw wordt tot de laatste badkamertegel vergruisd waarna het merendeel wordt hergebruikt als toeslagmateriaal van beton of verdwijnt in de fundering van wegen.

De gemeente Den Haag laat niets aan het toeval over. Een paar dagen voordat de omstreden sloop van het appartementengebouw in het centrum van de stad begint, worden de deuren van de portieken nog voorzien van nieuwe sloten. Zodat voormalige bewoners zich niet onverwacht kunnen verschansen om op het laatste moment nog een stokje te steken voor de sloop. Het woongebouw van Carel Weeber werd immers nog maar in 1985 opgeleverd en de sloopplannen om plaats te maken voor een ministerie stuiten tot op het laatste moment op verzet.
Zelfs Richard Pasma van de firma Steenkorrel krijgt pas na enig aandringen een sleutel van het complex. En hij is toch degene die leiding moet gaan geven aan de vijftien man sterke sloopploeg die het gebouw in zeven maanden tijd tot de laatste steen afbreekt. Alleen de funderingspalen blijven achter in de grond.

Draadkraan

Ook van de betonnen gevelpanelen met de karakteristieke zwarte badkamertegeltjes blijft er geen een gespaard. De mannen van Steenkorrel zullen ze met een 150 tons draadkraan uithijsen en ter plaatse verbrijzelen, waarna de brokstukken op transport gaan naar Amsterdam. Daar wordt alles vergruisd tot fracties 4/16, 16/32 en 32/40.
De kalkzandstenen tussenmuren, de aluminium kozijnen en de glazen ruiten wacht een vergelijkbaar lot. Alles wordt zoveel mogelijk gescheiden afgevoerd. Pasma verwacht niet veel asbest aan te treffen. Het materiaal is vooral toegepast als remschoenen in de liftschachten en in de pakkingen van de verwarmingsinstallatie. Deze dagen vindt nog een nadere inventarisatie plaats.
Zodra de gevelpanelen zijn uitgehesen en het gevaar dat die spontaan naar beneden komen is geweken, kan het minder subtiele hak- en breekwerk beginnen. Met twee grote draadkranen, voorzien van hydraulische knijpers, wordt de hoofddraagconstructie aangepakt van in het werk gestort beton. Eerst maken de slopers een groot gat in de gevel aan de kant van de Zwarteweg, zodat het materieel toegang heeft tot de binnenplaats.

Rijksbouwmeester

Pasma is zich bewust dat hij flink op de vingers wordt gekeken. Hij verricht zijn werk niet alleen onder toeziend oog van de gebruikelijke milieuinspecteurs en medewerkers van Bouw- en Woningtoezicht; het complete ministerie van VROM kijkt mee. Rijksbouwmeester Mels Crouwel heeft zijn kamer pal tegenover de sloopplek aan de Zwarteweg. Dat is wel anders dan de Bijlmer waar Steenkorrel-dochter Oud Zwanenburg zo’n beetje huissloper is en zijn werk in relatieve anonimiteit kan uitvoeren.
Maar verder is de sloop van de Zwarte Madonna volgens Pasma toch gewoon een sloopklus, zoals het bedrijf die zoveel uitvoert. Werk dat het bedrijf binnenhaalde vanwege de scherpe prijs. Die gaf het bedrijf overigens vier jaar geleden al af, dus vanwege de vertragingen is de prijs wel gestegen. En dan komt er ongetwijfeld nog meerwerk.
Nog zeven maanden, dan zijn alle sporen van dit omstreden Haagse woningbouwbeleid uitgewist. Alleen de bezoekers van Google Earth zullen vermoedelijk nog een paar jaar het zwarte woonblok in beeld krijgen als ze virtueel de Zwarteweg in Den Haag aandoen. Fysieke bezoekers van de werkelijke wereld treffen dan allang niets meer aan.

Reageer op dit artikel