nieuws

Tramverbinding Nijmegen weer op politieke agenda

bouwbreed Premium

De politiek in Nijmegen heeft de aanleg van een tramverbinding in de stad weer op de agenda staan. De gemeente onderzoekt, samen met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de mogelijkheden van een dergelijke vorm van openbaar vervoer tussen de Waalsprong, de binnenstad en campus Heijendaal.

De tram moet onderdeel uitmaken van het toekomstige netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de stad. Nijmegen wil drie van dergelijke lijnen realiseren. De eerste lijn die wordt uitgewerkt, is de lijn Waalsprong-centrum-Heijendaal. Deze zou uiterlijk in 2014 moeten gaan rijden. De andere twee lijnen zijn Dukenburg-Waalsprong en Beuningen-Heijendaal.
In eerste instantie richtte het onderzoek zich op vervoer door middel van geleidebussen die op zowel rails als de weg kunnen rijden. Vanwege slechte ervaringen elders met dat type voertuig zit de Nijmegen nu op het spoor van de tram. Met als meest in het oog springende voordeel, aldus B en W, de grotere aantrekkingskracht op reizigers. De hoogwaardige bus is daarmee overigens niet uit beeld, Nijmegen wil medio 2008 een definitieve keus maken.
De aanleg van een tramverbinding tussen Vinex-locatie de Waalsprong en de binnenstad is in Nijmegen enkele jaren geleden ook al eens onderzocht. Het toenmalige college van B en W was enthousiast over de kabeltram. Uit onderzoek van Witteveen+Bos was immers naar voren gekomen dat de tram als hoogwaardig openbaar vervoer beter zou presteren dan een busverbinding. Bovendien zouden busbanen zorgen voor een ongewenste toename van de verkeersdruk in de binnenstad. Maar de gemeenteraad verwees de voornemens in 2001 rigoureus naar de prullenbak.
“Een tramverbinding leek voor Nijmegen tot voor kort financieel niet haalbaar”, zo stellen de stadsbestuurders nu. “Maar nieuwe ontwikkelingen hebben tot een verandering van inzicht geleid.” Hiermee doelen zij onder andere op een plan van de Stadsregio om naast Regiorail een tweede railgebonden verbinding tussen Arnhem en Nijmegen aan te leggen. Ook ziet de Stadsregio mogelijkheden om de verbinding Heijendaal-Waalsprong door te trekken naar richting Bemmel.
Voor de aanleg van hov-busbanen denkt B en W ruim 25 miljoen euro nodig te hebben, een tramverbinding zou een investering van ruim 90 miljoen euro vergen.

Reageer op dit artikel