nieuws

Stadsbalkon Groningen klaar voor schijnwerpers

bouwbreed Premium

Er is vijf jaar aan gewerkt en kostte 15 miljoen euro. Maar het ooit levensgevaarlijke ‘zwarte’ stationsvoorplein van het historische NS hoofdstation in Groningen is klaar. Morgen heeft de officiële opening plaats van het Stadsbalkon, het laatste onderdeel van de totale upgrading van het stationsgebied. Bij deze gelegenheid keert ook het legendarische ‘Peerd van Ome Loeks’ terug op zijn vertrouwde plek.

In augustus 2002 ging het Groninger stationsgebied, dat niet alleen gevaarlijk was maar ook saai werd gevonden, op de schop. Het moest overzichtelijker en vooral ook veiliger worden. Het verkeer van bussen, taxi’s, fietsers en voetgangers liep dwars door elkaar heen. Bovendien moest er een einde komen aan het probleem van de rondzwervende fietsen.
Nadat het busgedeelte was verplaatst, ontstond er ruimte voor de bouw van het zogeheten Stadsbalkon, waarmee Heijmans Beton en Waterbouw in Nijkerk in maart 2005 begon. Het werd een ondergrondse fietsenstalling waarin, sinds half april van dit jaar, 4150 fietsen kunnen worden gestald. “Eén van de mooiste souterrains van Europa”, vindt het gemeentebestuur van Groningen.

Dubbel maaiveld

Het Stadsbalkon vormt het hoogtepunt van de totale metamorfose van het circa 6000 vierkante meter grote stationsplein. Het ontwerp van Kees Christiaanse van KCAP-architecten in Rotterdam is, volgens de gemeente, “het visitekaartje van de stad” geworden met een directe verbinding naar het Groninger Museum. Op het dak van de ondergrondse fietsenstalling is een deels schuin oplopend plein voor voetgangers gecreëerd.
Gaten in het dak zorgen voor daglicht in de stalling en zorgen er tevens voor dat van onder de grond contact is met de bovenwereld. Dwars door de immense stalling loopt een doorgaande fietsroute tussen het oostelijk en het westelijk deel van het stationsgebied.
Voor Kees Christiaanse was de grootste uitdaging het beschikbare oppervlak zo efficiënt mogelijk voor de diverse verkeersdeelnemers te scheiden. “Dat kon alleen maar door een dubbel maaiveld te maken, met een half verdiepte stalling. Aanvankelijk was er nogal wat weerstand, maar die is verstomd en inmiddels is iedereen positief verrast”, vertelt de architect.
Kritiek is er vooral gekomen op het feit dat het oplopende Stadsbalkon deels het historische Stationsgebouw onzichtbaar maakt. Herbert Grolleman, werkvoorbereider bij Heijmans Beton, geeft toe dat er aanvankelijk grote bezwaren bestonden tegen de komst van een moderne, betonnen kelder voor een authentiek gebouw. “De vleugels lopen omhoog, het dek is glooiend, alle kolommen zijn willekeurig geplaatst. In het begin keken wij ook vreemd tegen het ontwerp aan. Het was een lastige, maar hoogst interessante klus. Liefhebbers van een echte betonnen aankleding vinden het mooi. “
Ook de gaten in het dak vormen onderwerp van discussie. Mensen beschouwen de open plekken als een gemakkelijke manier hun afval te dumpen. Volgens architect Christiaanse is dat altijd het probleem bij openbare ruimtes. “In Groningen is een hele goede onderhoudsploeg. Daar maak ik mij geen zorgen over.” De gemeente overweegt bovendien afvalbakken te plaatsen.

Peerd

Voor Groningers is de officiële opening tevens de terugkeer van het Peerd van Ome Loeks op het stationsplein. Gedurende de bouw werd het in 1959 van gewapend kwartsbeton gebeeldhouwde paard en zijn eigenaar ondergebracht bij NBK Noord Betonrenovatie in Groningen. Weer fris in de witte verf ‘graast’ het peerd vanaf morgen weer op zijn vertrouwde plek.

Reageer op dit artikel