nieuws

‘Scholier moet weer trots worden op het vak’

bouwbreed

Een tot in detail nagemaakte timmermanswerkplaats uit de negentiende eeuw, gildenpenningen en werkstukken gemaakt door leerlingen van de ambachtsschool zijn eyecatchers op de tentoonstelling de ‘Verwondering van het maken’ die te zien is bij de Bouw Educatie Groep in Veldhoven.

De werkstukken van examenkandidaten van de vroegere ambachtsschool, ontlokken bewonderende blikken aan een groepje scholieren. Perfect metselwerk, fraai bewerkt hout. “Zouden wij dat straks ook kunnen?”, zie je ze denken. Harry Verhoeven, directeur van de Bouw Educatie Groep, is ervan overtuigd dat het kan. “Mits je die kinderen de juiste vaardigheden bijbrengt. Daarin schiet het huidige technisch onderwijs ernstig tekort.”
Verhoeven is al jaren een pleitbezorger voor onderwijs waarin de leerling een vak tot in de puntjes leert beheersen. Het ‘maken’ moet daarbij als vormend element worden gebruikt. “Begrijp me niet verkeerd”, zegt hij, “ik bedoel niet dat we terug moeten gaan in de tijd, maar bepaalde didactische elementen van de oude ambachtsschool mogen wat mij betreft weer worden ingevoerd. Ik wil het ambacht promoten. Leer scholieren dingen te maken waar ze ook trots op kunnen zijn.”

Schoolbanken

Op de expositie zijn daarvan verschillende voorbeelden te zien. Verhoeven wijst op een foto van een groep leerlingen die keurig in de schoolbanken zit onder het toeziende oog van een docent. “Toen de klassikale opstelling verdween, is het fout gegaan met het onderwijs. In plaats van dat kinderen stap voor stap een vak leren, mogen ze nu zelf ontdekken wat ze kunnen. Dat zogenaamde ontdekkend leren is misschien nuttig voor 20 procent van de scholieren. De andere 80 procent heeft meer aan klassikaal onderwijs door een echte leraar. Een vakidioot die boeit, inspireert en motiveert.”
Verhoeven vindt dat er veel te leren valt van het verleden. De wijze waarop gildenleden hun kennis overdroegen op beginnende collega’s spreekt wat dat betreft boekdelen. “Een leerling-timmerman ging inwonen bij een meester timmerman. Zo leerde hij niet alleen een vak, hij werd ook nog eens opgevoed. En, zonder te beweren dat we weer terug moeten naar dat systeem, geloof ik dat het leren van een ambacht automatisch een stuk opvoeding meebrengt. Iemand die weet hoeveel vakmanschap er voor nodig is om een muur te metselen, zal geen graffiti spuiten.”
Verhoeven strijkt met zijn hand langs het werkstuk dat een leerling-metselaar jaren geleden moest maken voor zijn examen van de ambachtsschool. Een eindje verderop hangt een foto van hetzelfde metselwerk. De trotse maker staat er naast: een joch van 14 jaar.
“Er komen hier bezoekers die niet geloven dat een kind hiermee aan de slag is geweest. Als ik ze dan vertel dat je dit ook aan de huidige leerlingen zou kunnen leren, staan ze raar te kijken. En toch ben ik ervan overtuigd dat het nog steeds kan. Vroeger waren scholieren echt niet anders dan nu. Het onderwijs is veranderd. Niet de kinderen.”
De expositie is op afspraak te bezichtigen. (info@bouw-educatie.nl)

Reageer op dit artikel