nieuws

Nutsaansluitingen te laat; aannemer laan uitgestuurd

bouwbreed Premium

Essent Netwerk heeft in de regio Kampen-Zwolle een achterstand opgelopen bij het aansluiten van nieuwbouwwoningen. Daardoor kunnen woningen die worden opgeleverd, niet worden gebruikt. Reden om het contract met de uitvoerende aannemer op te zeggen.

De vertraging heeft gevolgen voor enkele tientallen woningen. De aansluitingen komen er “later dan in eerste instantie was aangevraagd”, meldt woordvoerder Jan Bakker van Essent Netwerk. Het oponthoud kan volgens hem oplopen tot enkele weken. Dat zou niet in alle gevallen tot problemen leiden omdat soms ook de oplevering later komt dan gepland.
Geprobeerd wordt de overlast beperkt te houden door in overleg met klanten te schuiven in de planning.
Het werk wordt aanbesteed op basis van meerjarige contracten. Voor de hele Kop van Overijssel gebeurde dat een paar maanden geleden via een gezamenlijke Europese aanbesteding. Deze was gericht op zowel de leidingen van de energienetwerkbeheerder als de nutsbedrijven voor water, kabel en telecom.
Omdat de winnende aannemer er vervolgens niet in slaagde op tijd voldoende vakbekwaam personeel te werven, kwamen veel aansluitingen niet op tijd gereed.
“De hoeveelheid werk is op dit moment erg hoog als gevolg van de aantrekkende markt”, verklaart woordvoerder Jan Bakker van Essent Netwerk BV de strubbelingen. Aannemers zouden het werk daardoor nauwelijks aankunnen.
“We zijn inmiddels begonnen met een nieuwe aannemer die we al goed kennen. De start is voorspoedig”, prijst Bakker de hernieuwde samenwerking met Visser & Smit Hanab. “Van de zijde van de nutsbedrijven zijn extra ploegen ingezet en er is hulp van collega-aannemers. We gaan ervan uit dat rond de zomervakantie de situatie weer normaal is.”

Reageer op dit artikel