nieuws

Heijmans verklaart Belgische bouwwerf heilig

bouwbreed Premium

Heijmans is vastbesloten de meest vooruitstrevende bouwer van België te worden. De naamsbekendheid is opgekrikt, een cultuuromslag ingezet. “We moeten de beste organisatie hebben met de beste mensen. Dan zullen we winnen.”

Johan Godemont schudt zijn hoofd. Nee, Heijmans hoeft niet zo nodig de grootste aannemer van België te worden, zegt hij. De topman van de Belgische divisie laat die eer graag aan bedrijven als Besix en CFE. Wat hij wel wil? De beste bouwer van het land worden. Onderscheidend zijn in kwaliteit, onderscheidend ook in de communicatie en samenwerking met opdrachtgevers.
Sinds zijn aantreden, twee jaar geleden, heeft Godemont dan ook niet stilgezeten. Hij maakte de organisatie platter, eiste van managers dat ze klantgerichter gingen werken, maar bovenal verklaarde hij de bouwplaats heilig. Alles en iedereen binnen het bedrijf zijn in dienst komen te staan van de werf.
“Ik zie ons niet langer als onderneming met verschillende bedrijven, maar als een groep van vijfhonderd werven”, vertelt de directievoorzitter op het hoofdkantoor van Heijmans België in Schelle, een paar kilometer onder Antwerpen. “Op onze bouwplaatsen moet het gebeuren, daar moet het werk uitgevoerd worden. Als het op de bouwplaats goed gaat, gaat het met de groep ook goed.”
In Godemont’s visie is iedere bouwplaats een zelfstandig bedrijf, dat zoveel mogelijk zijn eigen broek ophoudt en zelf beslissingen neemt. Inkopers, werkvoorbereiders, maar ook ontwerpers zijn daarom uit de kantoren gehaald en verplaatst naar de bouwplaatsen. Zij vormen nu met de projectleiders en het uitvoerende personeel de werfteams.
“Wij hebben hier de slogan mijn werf, mijn bedrijf geïntroduceerd. De werf als hét centrale punt van het leven bij Heijmans. Alles moet in het teken staan van de bouwplaatsen. Het materieel, de ict, het personeel, de onderaannemers; het moet allemaal op tijd op de werf zijn, zodat de bouw gesmeerd kan verlopen. Het management staat er als coördinator niet langer boven, maar middenin.”

Service

De werkwijze, die ook voor Belgische begrippen uniek is, moet volgens Godemont leiden tot meer efficiency en minder faalkosten. Maar ook tot snellere oplevering van bouwwerken en dus tot tevreden opdrachtgevers. Met name dat laatste is volgens de bestuurder, afkomstig uit de service-industrie, van cruciaal belang in de strijd om opdrachten.
“De klant is het allerbelangrijkste. Die moet de best denkbare service van ons krijgen. Dat vereist een voortdurend contact. Niet alleen bij het tekenen van het contract en de overhandiging van de factuur, maar ook daartussen moeten we communiceren met de klant. Als een opdrachtgever met een klacht bij ons komt, is er eigenlijk al iets misgegaan in dat proces. Die omslag in denken zijn we nu aan het maken. Dat is geen gemakkelijk proces. We hebben de helft van alle managers vervangen.”

Orde en netheid

In de nieuwe aanpak hoort ook een opgeruimde bouwplaats, vindt Godemont. Hij predikt dan ook voortdurend orde en netheid. “Een ordentelijke werf zorgt voor veiligheid en minder faalkosten, maar geeft opdrachtgevers ook de indruk dat ze met een betrouwbaar en professioneel bedrijf te maken hebben. En uiteindelijk wil je toch dat de klant weer bij je terugkomt.”
Godemont stelt ondertussen tevreden vast dat Heijmans in België flink aan naamsbekendheid heeft gewonnen. Volgens hem een onmiskenbaar gevolg van het besluit om Heijmans als één merk in de markt te zetten. “België wordt geler”, verwijst Godemont naar de bedrijfskleur van Heijmans. “We proberen dat ook verder door te drukken.”
Bouwhelmen, bedrijfswagens, bouwborden en schaftketen zijn of worden voorzien van het nieuwe Heijmans-logo. Alleen projectontwikkelaar Himmos en leidingbouwer Van den Berg – twee begrippen in België – behouden hun eigen naam. Al is het logo van Van den Berg wel dusdanig aangepast dat de band Heijmans niet te missen valt.

Kansen

Financieel gezien gaat het Heijmans België voor de wind. Afgelopen jaar nam de omzet met 9 procent toe tot 288 miljoen euro. Het operationele resultaat steeg met bijna 20 procent naar 10 miljoen. Dit jaar rekent Godemont op meer dan 300 miljoen euro aan bedrijfsopbrengsten, oftewel 10 procent van de totaalomzet van het hele Heijmans-concern. Godemont ziet ook nog voldoende kansen.
Zo kan Heijmans een grotere rol gaan spelen bij het saneren van vervuilde grond in woonwijken, zeker nu in België serieus werk wordt gemaakt van bodemsanering. In Hoboken ruimt de aannemer momenteel al de vervuilde grond op van ruim zevenhonderd tuintjes rond de plaatselijke Umicore-fabriek. “Dat soort klussen willen wij meer doen. We zullen ons dan ook nadrukkelijk gaan profileren in die markt.”

Ring

De directievoorzitter verwacht bovendien mee te bouwen aan de grote infraprojecten die komende jaren in uitvoering zullen worden genomen. Ook de Oosterweelverbinding, die voorziet in de voltooiing van de ring van Antwerpen, staat op zijn verlanglijst. Heijmans dong in consortiumverband mee naar het pps-project van 1,85 miljard euro, maar greep op het laatste moment mis.
“De koers is echter nog niet gelopen”, zegt Godemont resoluut. Een aantal uitgesloten aannemingscombinaties vraagt zich af of de aanbestedingsprocedure wel eerlijk is verlopen en is naar de Raad van State gestapt. Ook lopen er verschillende bodemprocedures en is de politiek zich met het dossier gaan bemoeien. “We zullen zien hoe dit afloopt.”

Reageer op dit artikel