nieuws

Draadloos aangestuurde slipformpaver

bouwbreed Premium

Reef Infra legt een nieuwe opstelplaats voor vliegtuigen naast de Schipholtunnel compleet aan zonder richting- en hoogtedraden. De slipformpaver communiceerde via radio met een total station aan de kant dat de positionering in de gaten hield. Het leverde een 40.000 vierkante meter grote betonnen verharding op met een vlakheid van 5 millimeter.

Volgens productmanager Willem Verstraaten van Reef Infra gaat het om een Nederlandse primeur. Zelfs in Europa is deze manier van materieel aansturen nog zelden vertoond. Slipformpavers worden tot nu toe altijd gestuurd door geleidingsdraden aan weerszijden, die eerst nauwkeurig geplaatst en gesteld moeten worden.
Aansturen met GPS- of nauwkeuriger GPRS-installaties zoals in de gww-sector veel gebeurt volstaat niet, omdat daarmee niet de vereiste nauwkeurigheid op millimeterniveau kan worden behaald.
Nadat de wegenbouwer uit Oldenzaal vorig jaar met geleidingsdraden de eerste fase van het opstelplatform voor vliegtuigen naast de Schipholtunnel had gerealiseerd, besloot Reef Infra het ditmaal over een andere boeg te gooien. Er werden meerdere total stations geplaatst die een paar keer per seconde gegevens uitwisselden met de prisma’s bovenop de slipformpaver. De besturing daarvan is gevoed met de 3D-Autocadtekening van het werk; afwijkingen kunnen direct worden gecorrigeerd.

Kosten

Volgens Verstraaten verliep eigenlijk alles volgens plan. Tot zijn grote vreugde, want anders dan asfalt laten kleine afwijkingen van het beton uit de slipformpaver zich niet gemakkelijk corrigeren.
De 75.000 vierkante meter grote opstelplaats is geschikt voor vier Airbus A 380 toestellen, de nieuwe superjumbo, of acht Boeing 747’s.
Kostenbesparingen levert de methode volgens Verstraaten niet op. Want wat je bespaart aan mankracht voor het plaatsen van de geleidingsdraden, krijgt de aannemer terug in de vorm van hogere programmeerkosten en investeringen in de apparatuur. Maar het betekent wel dat met het bestaande personeelsbestand meer werk kan worden verricht.
Het arbeidsintensieve inboren en stellen van de pennen voor de geleidingsdraden is niet meer nodig. En daarin schuilt volgens Verstraaten de meerwaarde. “Werk met een hoog risicoprofiel kun je niet nu eenmaal niet uitvoeren met goedkope arbeidskrachten die je even invliegt vanuit een lagelonenland. Daarvoor heb je geschoolde en ervaren krachten nodig.”
De vierkante opstelplaats is ongewapend uitgevoerd. Wel is de 42 centimeter dikke betonnen plaat om de 5 meter uitgerust met dwarsvoegen waarin stalen deuvels zijn ingetrild door de slipformpaver. Er is gewerkt met beton van kwaliteit B55; dat is goed bestand tegen het ‘de-icing’ van de vliegtuigen, waarbij warm water met oplosmiddelen over de vliegtuigvleugels wordt gesproeid.

Reageer op dit artikel