nieuws

Doven voelen zich bij De Verbinding weer begrepen

bouwbreed Premium

Negen slechthorende timmerlieden vonden emplooi bij De Verbinding, de eerste fabriek in Nederland waar, uitgezonderd het management, alleen doven werken. “Ze komen bijna nergens aan de bak, terwijl ze heel goed werk afleveren”, zegt Cora de Jonge, die samen met haar echtgenoot Toine van Bijsterveldt het bedrijf oprichtte.

Het echtpaar werd met de neus op de feiten gedrukt toen hun dove zoon, Tijl, een beroepsopleiding moest kiezen. Een bouwstudie zat er voor hem niet in. De bouw is geen plek voor mensen die niet kunnen horen, werd hen gezegd.
Al snel bleek dat ook andere opleidingen weinig soelaas boden want de doorsnee werkgever heeft liever horend personeel. “Het merendeel van de 15.000 doven in ons land heeft geen werk”, vertelt De Jonge. “Omdat communiceren met normaal horende collega’s moeizaam verloopt, is een gewone baan veelal niet voor ze weggelegd.”
De Jonge en Van Bijsterveldt besloten zelf een bedrijf op te zetten voor doven. Ze kwamen op het idee van een timmerfabriek nadat ze hun plan hadden besproken met Vincent Schipper, directeur van de gelijknamige kozijnenfabriek uit Opmeer. Hij is op de hoogte van de problemen van doven omdat zijn bedrijf al geruime tijd een dovenschool in Tanzania steunt. Geld voor hun initiatief kreeg het echtpaar door investeringen van onder meer de Triodos Bank en de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Nederland (NOM). Van Bijsterveldt is onbezoldigd directeur en De Jonge doet de public relations. De dagelijkse leiding is in handen van Piet van Burik, eveneens vader van een slechthorende zoon.
De verbinding werkt samen met gevelbouwer Rollecate uit Staphorst en met Schipper Kozijnen. Beide bedrijven hebben de medewerkers van De Verbinding opgeleid. Schipper Kozijnen is daarnaast opdrachtgever van de fabriek. “We zijn een commercieel bedrijf”, aldus De Jonge. “We willen het eerste jaar een omzet maken van 1 miljoen euro. Binnen vijf jaar moet dat groeien naar 3,5 miljoen euro. Nu hebben we negen medewerkers en over twee jaar willen we er drie keer zoveel in dienst hebben. Een kozijn, een dakkapel of een aluminium schuifpui van De Verbinding moet een begrip worden. Ik verwacht dat we na de zomervakantie al 75 à 80 procent van de productiecapaciteit zullen benutten. Op 1 januari zal de fabriek op volle sterkte draaien.”

Ervaren

Tot het zover is worden de medewerkers begeleid door ervaren vaklieden van Schipper Kozijnen. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan veiligheid. Zo hebben alle dove timmerlieden een semafoon bij zich met een trilfunctie. “Als de heftruck door de fabriekshal rijdt en hij nadert de medewerkers dan gaat het apparaat trillen, zodat ze attent zijn. Daarnaast zijn alle apparaten voorzien van een rood lampje dat gaat branden zodra een machine gaat werken.”

Overtallig

De belangstelling voor een baan bij De Verbinding is groot, aldus De Jonge. Met een hoofdknik naar een van de medewerkers die door de enorme fabriekshal loopt: “Neem nou die man daar. Hij is 42 jaar en heeft drie kinderen. Hij raakte zijn baan kwijt omdat hij overtallig was geworden. Toen hij hier aan de slag kon, zei hij meteen ‘ja’. Hij vond het zelfs geen probleem om uit Boskoop te verhuizen naar Groningen.”
Een andere medewerker nam ontslag als souschef bij een coatingbedrijf om tegen een lager salaris bij De Verbinding aan de slag te gaan. “Hij was het zat om als enige dove te werken. Hij voelde zich geïsoleerd. Hier is hij een medewerker als alle anderen.
Daar komt bij dat Groningen een dovencultuur heeft omdat hier de oudste dovenschool van Nederland is gevestigd. In de toekomst zullen we dan ook geen moeite hebben om personeel te vinden. Belangstellenden kunnen zich nu al bij ons melden.”
Een slechthorende in de fabriek van De Verbinding.

Reageer op dit artikel