nieuws

De Alliantie past als eerstehoutskeletbouw toe over vier verdiepingen

bouwbreed Premium

Houtskeletbouw over vier verdiepingen is in Nederland nog niet eerder vertoond. De Alliantie Ontwikkeling, projectontwikkelaar van corporatie De Alliantie, denkt hiermee de bouwtijd van het Malmö Hus in Almere met een half jaar te kunnen verkorten.

Strikt genomen is het Malmö Hus geen echt houtskeletproject. De begane grond is traditioneel opgebouwd uit kalkzandsteen en een betonnen vloer. Op voorschrift van de gemeente Almere die dat beter vond.
“De Alliantie nam er een risico mee en moest welbeschouwd het wiel opnieuw uitvinden”, zegt Marcel Grootenboer van De Alliantie Ontwikkeling. De Scandinavische landen bouwen al langer met houtskeletbouw over meer verdiepingen. “Maar die ervaring bleek onbruikbaar bij ons in Nederland. De rekenmethodes komen niet overeen met wat bijvoorbeeld de NEN voorschrijft.”
De projectontwikkelaar van De Alliantie koos voor houtskeletbouw omdat deze techniek bouwtijd bespaart. “Traditioneel uitgevoerd zou de realisatie van de vier verdiepingen met 52 startersappartementen en de plint met bedrijfsruimten en vier woningen voor minder validen ruim anderhalf jaar in beslag nemen”, rekent Grootenboer voor. Houtskeletbouw brengt dat terug tot hooguit een jaar. Het ontwerp dat architect Tjitte Tigchelaar aan de hand van een soortgelijk project in het Zweedse Malmö maakte wordt volgens planning begin volgend jaar opgeleverd.
“De kosten van beide methoden ontlopen elkaar niet veel”, weet Grootenboer. Houtskeletbouw gebruikt lichtere materialen en kan daardoor in beginsel toe met een lichtere fundering.

Geluidsisolatie

Het project voldoet evenwel alleen met zwaardere plaatmaterialen aan de normen voor de geluidsisolatie. “Daardoor blijft de besparing gering.” De materialen zijn op een enkele uitzondering na niet in Nederland te krijgen; alleen de volhouten wanden worden hier geïmporteerd. “De snellere bouwtijd rechtvaardigt in elk geval in dit project de extra kosten”, vindt Grootenboer.
De houten vloer overspant een ruimte van 7,5 meter. “Met die lengte zijn we wat doorgeschoten”, meent Jan Bergsma, directeur van Kingma Bouw uit Lelystad die het Malmö Hus bouwt. De vier verdiepingen die het project telt, zijn wat hem betreft zo ongeveer het maximum van wat met houtskeletbouw mogelijk is. “Met elke verdieping neemt het gevaar van vervorming steeds meer toe.” Hout drukt in en omdat het een natuurlijk materiaal is laat de mate waarin dat gebeurt zich niet goed voorspellen.
“De keuze voor hout had nogal wat voeten in de aarde,” zegt Bergsma. “Vooral de constructieve eisen gaven kopzorgen.” Normaal bestaat de opbouw uit een wand waarop een vloer ligt waar weer een wand op staat. Bij de stabiliteitswanden blijkt dat niet te kunnen. De wanden moeten op elkaar staan en de vloeren moeten aan de wanden hangen. Dat vergt soms bijzondere constructies zoals op de vierde verdieping waar de vloer met zes schroeven aan de wand hangt; schroeven van 1 meter lang en 16 millimeter dik. De vloeren zijn uitgevoerd als zwevende estrich dekvloeren.

Overhoop

Het feit dat niet kon worden gestapeld, haalde de complete constructieve opzet overhoop. Bergsma: “Zo’n wijziging grijpt diep in: op de details, op de bouwvolgorde en op de geluidseisen.” De aannemer begon op 15 december met de bouw. “Op dat moment wisten we nog niet hoe we een en ander constructief moesten uitvoeren.” Deze maand bouwt Kingma het houtskeletdeel samen uit voorgefabriceerde delen. Met een driedimensionaal computerprogramma bereidde de bouwer de montage van de houtskeletconstructie voor.
De opbouw bestaat volledig uit hout; inclusief de hoofdtrap en de liftschacht. “Een houten liftschacht is nog niet eerder gemaakt in Nederland”, zegt Bergsma. De voorschriften staan brandwerend gemaakt hout toe als materiaal voor de liftschacht; de uitvoering levert geen problemen op.
De gevelbetimmering uit duurzaam geproduceerd WRC is eveneens brandwerend gemaakt. Kingma werkt de overgang tussen de geveldelen af met Bilinge-delen. De balkon- en galerijconstructies bestaan uit azobéliggers en -kolommen die aan de bovenkant worden afgedekt met Bilinge-delen.

Reageer op dit artikel