nieuws

Bouwers lopen zich warm voor Spelen in Londen

bouwbreed Premium

Ze hebben nog een week, de kleine bedrijfjes langs Carpenters Road in Oost-Londen. Overal liggen al stapels oude banden, halve auto’s en veel andere rommel. ”We zitten met smart te wachten tot ze weg zijn. Eerst gaan de asbestjongens er in, dan slopen we de boel verder, ruimen de troep op en dan gaan we ook dat terrein uitgraven en schoonmaken. De bouwers staan te trappelen, die willen aan de slag met hun stadions,” zegt een grote bouwvakker met een zwaar Iers accent die net gehuld in een geel Nuttall-jack met zijn collega Pete de enorme bouwplaats voor de Olympische Spelen van 2012 verlaat.

Carpenters Road is aan de ene kant een troep. Autoslopers, een bandenbedrijfje en nog wat andere vage ondernemers is alles wat er is overgebleven van wat in dit deel van de Londense deelgemeente Hackney aan bedrijfjes was gevestigd. De rest is al vertrokken, weggelokt met flinke subsidies van de Olympic Delivery Authority, de dienst die verantwoordelijk is voor de realisatie van de spelen. Voor de overgebleven ondernemers is 1 juli de absolute D-day, zoals aanplakbiljetten op elke lantaarnpaal aangeven. De ODA heeft geregeld dat ze op een enkele uitzondering na vrijwillig vertrekken en kan de enkele dwarsligger desnoods met de ontruimingsbevelen gedwongen verwijderen. Of de grote betoncentrale van Hanson op de hoek van de straat blijft is nog onzeker; de ODA werft momenteel één leverancier van betonmortel voor alle Olympische bouwprojecten en de ‘nieuwe’ dochter van Heidelberger zou daarvoor best eens hoge ogen kunnen gooien. Aan de andere kant van Carpenters Road ziet het beeld er heel anders uit. Hier draaien grote diggers en kiepkarren en een enorme vergruizer bijna continu om het al ontruimde terrein te reinigen en geschikt te maken voor de ‘popelende aannemers’. De overheersende naam: Edmund Nuttall, de Britse civieltechnische tak van Koninklijke Bam. Sean: ”Wij doen de ene helft, Morrison de andere. Ik ben Iers maar het is voor jullie als Hollanders denk ik toch aardig om de naam van een bijna Nederlands bedrijf te zien, zeker bij een prestigeproject als de Olympische Spelen.”
Gezien de tijdsdruk werken de mannen van zowel Nuttall als Morrison nu al op zaterdagochtend door terwijl binnenkort ook de zondag er bijkomt. Een stukje verderop langs Carpenters Road staan verder nog de donkergroene schuttingen van J.Murphy and Sons, een puur-Londense aannemer die twaalf kilometer ondergrondse tunnels heeft aangelegd voor de elektrische kabels. ”Kijk, die hoogspanningsmasten daar gaan binnenkort tegen de vlakte, al die kabels gaan onder de grond,” legt Sean uit. De tunnels zijn inmiddels klaar, op tijd en binnen het budget, zoals de ODA niet nalaat te melden.
Het werk voor de Olympiade – de teller stond gisteren op vijf jaar en 29 dagen – komt dezer dagen in een stroomversnelling. In en rond Hackney en de aangrenzende ‘boroughs’ staan verder op veel plaatsen grote gele borden die aankondigen dat een reeks wegen op 1 juli definitief worden afgesloten voor het ‘Olympic Project’. Niet dat je er dan nog op zou kunnen, want net als Carpenters Road worden de meeste oude wegen door de mannen van Nuttall of Morrison omgeploegd. Het Olympische terrein is straks vooral toegankelijk via een grote over het hele terrein lopende brug, onderdeel van het pakket infrastructuur dat momenteel in de aanbesteding zit. Andere lopende tenders betreffen het wielerstadion en het zeil- en roeicomplex – niet in Londen maar aan de Zuid-Engelse kust – terwijl voor het zwembad en het media centrum de ‘preferred contractors’ al zijn geselecteerd. Aan de rand van het Olympische terrein gaat binnenkort ook het licht op groen voor een forse uitbreiding van het station Stratford van de Docklands Light Railway om straks de bezoekers die per openbaar vervoer komen te kunnen verwerken. De meeste aannemers moeten uiterlijk begin volgend jaar echt aan de slag zijn om hun projecten op tijd op te leveren. Pete: ”Aan ons zal het niet liggen. Deze kant van de weg is bijna klaar, de overkant halen we ook wel op tijd.”

Reageer op dit artikel