nieuws

Aandacht voor managenvan bedrijf schiet tekort

bouwbreed Premium

Professionele dienstverleners, zoals bouwkundige en werktuigbouwkundige ingenieurs, moeten meer aandacht besteden aan het managen van hun bedrijf. Die mening ventileerde Frank Kwakman in zijn inaugurele rede als hoogleraar professionele dienstverlening aan de Nyenrode Business Universiteit.

Kwakman is de eerste Nederlandse hoogleraar binnen dit vakgebied. “Goed zijn in je vak is niet genoeg om te kunnen blijven voldoen aan de steeds hogere eisen die klanten stellen aan de dienstverlening van professionals”, aldus Kwakman.
De veranderde houding van opdrachtgevers speelt ook buiten de bouw. Om aan hun eisen tegemoet te komen moeten professionele dienstverleners werken aan hun reputatie, innovaties doorvoeren en hun productiviteit vergroten.
Keuzes maken voor klanten, vraagstukken en diensten is een andere noodzaak. Een ondernemer die geen oog heeft voor de uiteenlopende wensen van zijn klanten, doet zichzelf tekort. Kennis van de doelgroep en overleg met opdrachtgevers over nieuwe diensten, geeft een bedrijf toegevoegde waarde. Volgens Kwakman verwaarlozen professionele dienstverleners het management omdat bezig zijn met het vak en met projecten in hoger aanzien staat dan het leiden van een onderneming.
Ook heeft onderzoek uitgewezen dat professionals met de ambitie te managen, schaars zijn en dat ondernemers die sterk zijn in hun vak slechts in geringe mate leidinggevende kwaliteiten hebben. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij veel grote en middelgrote professionele dienstverleners de roep om managers en bestuurders van buiten steeds groter wordt.”

Diensten

Kwakman waarschuwt dat als bedrijven groeien in omvang en omzet het gevaar bestaat, dat klanten minder tevreden worden en de winst afneemt. “En heeft als grootste gevaar dat door al die groei een enorme variëteit aan klantendiensten ontstaat. Deze diversificatie verzwakt de geloofwaardigheid en daarmee het succes.”
Een ander risico dat een verscheidenheid aan diensten met zich meebrengt, is dat dienstverleners moeten gaan concurreren met meer ervaren bedrijven. Daarom moeten zij zich vooral beperken tot hun eigen vakgebied.

Reageer op dit artikel