nieuws

Verlies bij Hubertustunnel, wel meer boortunnels in Den Haag

bouwbreed Premium

Burgemeester Deetman van Den Haag wil ondanks het verlies van enkele miljoenen euro’s op de Hubertustunnel meer spoortunnels. Het kabinet moet met geld over de brug komen.

“Dat is het zwaarste gevecht”, zei hij gisteren tijdens een symposium over de Hubertustunnel die volgend jaar wordt opgeleverd.
Volgens Deetman kan Den Haag alleen haar sterke internationale positie behouden met meer boortunnels. Hij heeft er twee op het oog. “Haalbaar? Ik ga geen seconde nadenken over plannen die niet haalbaar zijn. Het kabinet kan er niet omheen dat Den Haag als internationale stad tienduizenden arbeidsplaatsen heeft. Wij hebben geen boterzachte argumenten, maar een heldere visie.”
Om de beoogde ringweg rond de hofstad te kunnen verwezenlijken denkt Deetman aan verlenging van de Haagse Hubertustunnel, waarvoor nog 18 meter geboord moet worden. Deetman ziet geen heil in een tunnel onder zee of onder duinen aan te leggen. “Daar wil ik niet aan beginnen. De risico’s met water zijn veel te groot. Bovendien is het niet nodig.”
Concreter is het voorstel om tussen Ypenburg en de Binckhorstlaan een tunnel te boren. Stadsgewest Haaglanden vindt het plan van 485 miljoen euro beter dan tien andere voor het Trekvliettracé. De boortunnel die tot 15 meter diep komt te liggen, ontlast op- en afritten van de A13 en de A4, het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan van verkeer uit Delft en Rotterdam. Net zoals de Hubertustunnel gaat de beoogde nieuwe boortunnel onder gebouwen door. Attractiepark Drievliet is één van de obstakels. Om uit het vaarwater van de scheepvaart te blijven, ligt de tunnel bij de Binckhorsthaven het diepst.

Succesvol

De wens van Deetman voor meer boortunnels is gestoeld op het succesvolle verloop van de Hubertustunnel, de eerste boortunnel in Nederland die onder gebouwen door gaat. Communicatie met omwonenden was daarbij “van groot belang”. Om hen ‘in control’ te houden werden zij met wekelijke e-mails op de hoogte gehouden van de planning. Zo wisten zij precies wanneer de boor onder hun huis ging en wanneer ze voelbare trillingen konden verwachten.

Reageer op dit artikel