nieuws

Roertunnel eerder klaar door combinatie van vier technieken

bouwbreed Premium

Besix-Strukton is er in geslaagd de Roertunnel van de A73-Zuid vier maanden eerder af te bouwen dan gepland. Dat komt volgens projectdirecteur Arie den Ouden door een combinatie van unieke technische constructies, discipline en geloof in het plan.

Eind augustus is het werk aan de langste landtunnel van Nederland voor Besix-Strukton klaar. BAM legt er dan nog een asfaltlaag doorheen, en Volker Wessels Stevin Tunnel Techniek bouwt de elektrische installatie af. In november levert Besix-Strukton de tunnel officieel op aan Rijkswaterstaat. “Niet al in augustus, want zo vroeg wil RWS de tunnel nog niet hebben.”
In het totaal bestaat de tunnel uit 88 moten (tunneldelen van 22 meter) die in twee jaar tijd zijn aangelegd. “Uitzonderlijk snel”, weet Den Ouden.
Gisteren werd het laatste deel van het dak gestort: 400 kuub beton op 70 ton bewapening, in totaal schat Den Ouden het dak op een 900 ton gewicht. Daarmee is de tunnel dicht. Den Ouden reed gisteren als primeur samen met Cobouw voor het eerst door de hele tunnel, vanaf de zuidingang bij Lerop tot aan de 2,5 kilometer verderop gelegen noordingang bij de Roermondse wijk Kitskensberg.
In de tunnel stond op de plek waar bouwvakkers het beton stortten voor het laatste dakdeel, een grote metalen tunnelbekisting. “Maandag laten we na het uitharden van het beton de bekisting hydraulisch zakken”, legt Den Ouden uit. “Dan staat die op de nu nog hoger gelegen wielen en trekken we hem met een lier de tunnel uit”. Besix-Strukton gebruikte vier van zulke bekistingen. “Die gaan volgende week de oudijzerbak in”, verzucht hij met spijt. “Niemand wil hem hebben, want elke tunnel heeft een andere afmeting”.

Damwanden

Over twee weken begint de aannemer met het eruit halen van de damwanden. Dat gaat acht weken duren. De omwonenden in Roermond zijn alvast gewaarschuwd voor de herrie. “We beginnen bij de Roer in het buitengebied, daar kunnen we eerst meten hoeveel geluid en trillingen ontstaan”, zegt Den Ouden. “Aan de hand daarvan weten we hoe we de overlast beperkt kunnen houden als we eindigen in de bebouwde omgeving”.
Uniek aan de bouw is de combinatie van vier technieken: 250 meter folietechniek, 200 meter combiwanden met onderwaterbeton, 600 meter afzinktechniek in vier tunnelbakken, en het restant van 2500 meter door stedelijk gebied middels de gebruikelijke methode met open ontgraving en plaatsing van de tunnelkist.
Inmiddels verwijdert de aannemer de groutankers bij de onderdoorgang onder de Roer. Wegens het meanderen van de rivier moet dat. De 15 meter diep in de zijwanden geboorde ankers geven extra steun aan de damwanden, die zijn daardoor relatief dun en dus goedkoper.
Den Ouden vindt het jammer afscheid te moeten nemen van het werk. “Eerst was het wennen aan de Limburgers, vooral ’s ochtends zijn ze niet te genieten. Maar daarna zijn het heel gezellige mensen met wie ik plezierig heb samengewerkt”.

Reageer op dit artikel