nieuws

Opvijzelen oude stalen boogbruggenoperatie van de lange adem

bouwbreed Premium

Om te voldoen aan de Rijnvaartnorm voor vierlaags containervaart worden de komende jaren alle bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal met 30 tot 40 centimeter opgevijzeld. Dat gebeurt tegelijk met dringend noodzakelijk groot onderhoud. Een operatie die onvermijdelijk een lange adem vergt.

De komende jaren gaan acht stalen boogbruggen onder het mes. De oudste zijn uit de jaren dertig. Projectmanager Jasper Tils van Rijkswaterstaat schat dat alleen hiervoor al ruim 100 miljoen euro nodig is. Flink achterstallig onderhoud eist zijn tol. In de Nota mobiliteit is geld gereserveerd om het weg te werken. De hoogste tijd, weet Tils: “Zo’n brug uit de jaren dertig is zeventig jaar oud en er is tot nu toe weinig aan onderhoud gedaan”. De acht genoemde boogbruggen worden in de periode tot 2012 aangepakt. Tils rekent op de aanbesteding eind dit jaar of in 2008 en de start van het werk vanaf 2009.

Doorvaarhoogte

Andere bruggen komen ook aan de beurt. Zo wordt de Muiderbrug tussen Amsterdam en het Gooi dit jaar al onder handen genomen. Later komt bijvoorbeeld de Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht aan bod en ook ProRail heeft het een en ander te doen. Het werk aan de Maarsserbrug bij Maarssen is vorig jaar begonnen en inmiddels bijna klaar. De verhoging van de doorvaarthoogte gebeurt altijd in combinatie met groot onderhoud. Daarop moet de scheepvaart wachten, maakt Tils duidelijk dat het gaat om een operatie die onvermij delijk een lange adem vergt. Maar de containervaarders hoeven niet zo lang te wachten voor ze vier containers op elkaar kunnen stapelen. Dat kan nu ook al. Met moeite, het is een kwestie van, zeg maar, schipperen.
“Ze laten het schip wat dieper liggen door ballastwater te bunkeren of ze laten bij bruggen de beweegbare stuurhut – die boven de containers moet uitsteken – een stukje zakken. Als de doorvaarthoogte in de toekomst gegarandeerd 9,10 meter is, behoren zulke ongemakken tot het ver leden. Het onderhoud aan de acht boogbruggen is gericht op de staalconstructie, die grondig wordt gecontroleerd en een nieuwe roestwerende coating krijgt. Een andere belangrijke klus is de vernieuwing van de betonnen rijdekken, die de ondergrond vormen van het wegdek.
Zulke maatregelen vormen veruit de grootste kostenpost. “In verhouding daarmee is het opvijzelen een beperkte ingreep.” Rijkswaterstaat betaalt het werk. Maar aanvullende wensen van bijvoorbeeld gemeenten, zoals de verbreding van het fietspad, zijn voor rekening van de vragende partij. De verkeersbruggen zijn van Rijkswaterstaat maar vormen veelal een schakel in gemeentelijke of provinciale verbindingen. Met de lokale en regionale bestuurders moet worden onderhandeld over de uitvoering van het werk, dat veel verkeersoverlast oplevert. Dat maakt ze niet happig. “De Maarsserbrug bijvoorbeeld is vier maanden helemaal afgesloten geweest.”

Schrikbeeld

Vanuit de gedachte: het gaat voorlopig nog wel, wordt het werk dan afgehouden. Maar de grens kom in zicht. “We hebben nu”, ziet Tils een overtuigend argument, “het voorbeeld van De Hollandse Brug”.
Deze verbinding tussen Almere en het vasteland kan geen vrachtverkeer meer hebben. Het schrikbeeld blijkt te helpen: “Zoiets wil niemand nog eens meemaken”.

Reageer op dit artikel