nieuws

Minister glundert bij boren Hubertustunnel

bouwbreed Premium

Het boren van de Hubertustunnel is aanstaande zaterdag al klaar. In plaats van de geplande 15 meter per dag bereikt de boor een snelheid van 20 meter. Minister Eurlings (verkeer) toonde zich tijdens zijn werkbezoek verheugd over de vernieuwende bouwmethode die gebruikt wordt bij de eerste boortunnel onder bebouwd gebied.

Burgemeester Deetman van Den Haag greep het bezoek meteen aan om een pleidooi te houden voor het doortrekken van de tunnel tot een rondweg om Den Haag. De Hubertustunnel sluit straks aan op de N14 en biedt een alternatieve route voor de overbelaste Utrechtse Baan. “Iedere gemeente met meer dan 40.000 inwoners heeft tegenwoordig een rondweg, met uitzondering van Den Haag. Dat tast onze internationale positie aan”, hield de burgemeester de minister voor. De stad heeft een wensenpakket ter waarde van 2,1 miljard euro neergelegd bij het ministerie. Daarin zit onder meer een doorgetrokken tunnel tot de Houtrustbrug/Verhulstplein en het Trekvliettracé. Daarmee is overigens het rondje nog niet compleet. Dat lukt pas als de verbinding wordt doorgetrokken richting Lozerlaan.
De minister erkent de benarde positie van de Randstad en Den Haag in het bijzonder. “De economische spil die Randstad heet, dreigt aan alle kanten vast te lopen. We zijn slechter bereikbaar dan het Ruhrgebied in Duitsland en de ‘Diamant’ in België. We verliezen het momenteel van het buitenland en dat proces gaan we met het Urgentieprogramma vlottrekken. Daarbij gaat het om diverse investeringen, maar vooral om knopen doorhakken.”

Beslissing

Nog deze zomer komt de minister met een pakket van maatregelen voor de Randstad, waarbij zowel de problemen voor de Noordvleugel als de Zuidvleugel aan de orde komen. Even later beloofde Eurlings gisteren de bestuurders van de A4 Midden-Delfland een snelle beslissing over de aanleg. De 7 kilometer lange verbinding komt grotendeels in een tunnel en gaat 700 miljoen euro kosten.
Geboorde tunnels zijn daar steeds vaker een dure, maar werkbare oplossing. Projectmanager Paul Janssen is enthousiast over de bouwmethode waar op een vlotte manier met een minimum aan overlast toch een nieuwe verbinding van bijna 2 kilometer dwars door de stad wordt gebouwd. De tunnel loopt onder de kazerneterreinen en op minder dan 80 meter van diverse woningen richting de duinen. De bouwmanager is ervan overtuigd dat de methode ook zijn nut kan bewijzen in andere bebouwde gebieden zoals de Zuidas in Amsterdam.
De Hubertustunnelcombinatie bestaat uit BAM, Van Hattum Blankevoort en Ways & Freijtag. Het boren verloopt daar boven verwachting snel. Maandag 12 februari werd een begin gemaakt met de tweede tunnelbuis en aanstaande zaterdag zal de boor zijn einddoel bereiken. Een maand eerder dan gepland is het boorproces voltooid.

Reageer op dit artikel