nieuws

Koolstofbrug soepel door procedures

bouwbreed Premium

dronten – De koolstofbrug met een overspanning van 24,5 meter die vandaag in Dronten wordt geplaatst, is de grootste in zijn soort in de wereld. Rekstroken en versnellingsmeters zullen haar gedrag de komende tijd in de gaten gehouden. Een gesprek met ambtenaar Berto Smit die zijn nek uitstak voor dit experiment. De koolstofbrug met een overspanning van 24,5 meter die vandaag in Dronten wordt geplaatst, is de grootste in zijn soort in de wereld. Rekstroken en versnellingsmeters zullen haar gedrag de komende tijd in de gaten gehouden. Een gesprek met ambtenaar Berto Smit die zijn nek uitstak voor dit experiment.

Koolstofvezels en kunsthars. Daaruit bestaat de nieuwste brug in de nieuwe woonwijk van Dronten. De brug is ontworpen en gebouwd door FiberCore in nauwe samenwerking met Haasnoot Bruggen. Een paar minuten nadat de brug vanmorgen op zijn plek wordt gelegd nemen driehonderd schoolkinderen er bezit van. Een echte ‘click & go-brug’ in de terminologie van de ontwerpers die er niet bij vertellen dat ze stiekum ’s morgens vroeg al een keert hebben geoefend. Maar dat is ook niet zo’n probleem met de lichtgewicht constructie van amper 11,5 ton. Manager Ruimtelijke Inrichting en Beheer Berto Smit van de gemeente Dronten viel voor het concept toen hij op de Infratech vakbeurs twee jaar terug een eerste prototype van de brug tegen het lijf liep.
Waarom laat een degelijke gemeente zich in met zo’n waagstuk?
“Volgens mij is het helemaal geen waagstuk. Deze brug is het eerste exemplaar van een product dat in heel grote series gebouwd zal gaan worden. Composietmaterialen hebben zich dubbel en dwars al bewezen in de luchtvaart en de automobielindustrie. Zo onderhand is het wel eens tijd om deze materialen ook structureel in te zetten in de civiele techniek. Maar dan moet iemand die stap wel durven zetten. Ik vind dat je als overheid je nek moet uitsteken voor het toepassen van innovatieve technieken en lichter bouwen. De risico’s zijn bovendien te overzien.”
U heeft wel goede afspraken gemaakt over garantie?
“De overeengekomen garantietermijn ligt ergens tussen de vijf en tien jaar. Ik weet het niet eens precies. Net als bij een brug van staal of beton. Vooral in de productiefase hebben wij goed meegekeken en eisen gesteld. Dat was nodig omdat er geen rekenregels bestaan voor een dergelijke constructie. De medewerkers van Bouw en Woningtoezicht wist dus ook niet waar ze het ontwerp tegen moesten toetsen. Daarom hebben we een proefbelasting geëist van 50 ton. Fibercore heeft daar zelf 75 ton van gemaakt. Dat hield de brug probleemloos. Hoewel hij bestemd is voor fietsers en voetgangers kan er dus gemakkelijk een brandweerwagen of ambulance overheen.”
Heeft u diep in de buidel moeten tasten?
“Integendeel. De Fibercore-brug is niets duurder dan een brug van beton of staal. Dat viel binnen het mandaat van het college van Burgemeester en Wethouders. We verwachten bovendien in de gebruiksperiode veel goedkoper uit te zijn, omdat de brug minder onderhoud vergt. Daarom heeft het allemaal ook niet geleid tot discussies in de gemeenteraad of waar dan ook. Dat de brug wel veel in de publiciteit kwam, komt doordat het zo’n bijzondere constructie is. We hebben het over niet minder dan een wereldprimeur. Hij is ook nog op tournee geweest naar Parijs naar een internationale kunststofbeurs. Ook daar werd veel aandacht aan geschonken.”
Wat doen die grote bouwketen naast een brug die met een klein kraantje op zijn plek wordt gelegd en daarna meteen in gebruik wordt genomen?
“Dat is het oude voorlichtingscentrum waar kopers en huurders terecht konden die zich in de wijken De Gilden en De Munten wilden vestigen. De wijk is nu klaar, maar we gebruiken de keet nog minstens een jaar als voorlichtingscentrum voor de composietbrug. Daar kunnen gemeenten, Haasnoot, Fibercore en DSM, de leverancier van de koolstofvezels, zich informeren over de voor- en nadelen van de brug. Bovendien vindt vandaaruit de monitoring van de brug plaats.”
Krijgt de brug vandaag een mooie naam?
“Wat vindt u van Berto Smit-brug? Vernoemd naar de ambtenaar die zich binnen de gemeente sterk heeft gemaakt voor het plaatsen van de composietbrug? Zonder gekheid: Dronten heeft geen traditie om bruggen te vernoemen. Ook dit exemplaar zal hoogstwaarschijnlijk naamloos blijven, al staat hij nu al bij iedereen bekend als ‘de composietbrug’. En zeg nou zelf: bij welke brug wordt er nou een speciaal voorlichtingscentrum ingericht?. Dat was zelfs de Erasmusbrug niet beschoren.”

Reageer op dit artikel