nieuws

Hollandse Brug krijgt compleet nieuw dek

bouwbreed Premium

Reef Infra en Strukton Betonbouw gaan een compleet nieuw brugdek bouwen voor de Hollandse Brug. Om gewicht te besparen wordt daarna het oude dek van onderaf verwijderd. De brug blijft nog zeker een jaar gesloten voor vrachtverkeer.

Rijkswaterstaat maakte die principekeuze donderdagavond bekend. Dat betekent dat andere herstelopties als het overlagen met hogesterktebeton (hsb) of het vervangen van de prefab langsliggers van de baan zijn. Maar volgens alliantiemanager Pim van Schaijk moeten van Rijkswaterstaat nog steeds heel veel keuzes worden gemaakt.
De Hollandse Brug in de A6 over het Gooimeer werd twee weken terug plotseling afgesloten voor vrachtverkeer. Dat gebeurde toen uit TNO-onderzoek was gebleken dat de dwarsvoorspanning in het dek van de brug veel lager is dan werd aangenomen. Daardoor dreigde een stabiliteitsprobleem te ontstaan.
Vergeleken met andere betonnen verkeersbruggen van voor 1975 is de Hollandse Brug uitgevoerd met uitzonderlijk hoge prefab I-liggers op een onderlinge afstand van maar liefst 4,10 meter. Het dek daartussen bestaat uit een 20 centimeter dikke laag in het werk gestort beton, voorzien van voorspanning. De liggers zijn nog wel bestand tegen de toegenomen verkeerslasten van de laatste jaren, maar niet als ze ook nog een extra betondek moeten dragen dat de zwakke voorspanning moet compenseren.
Om die reden wordt dus strook voor strook een nieuw brugdek aangebracht, waarna van onderaf het oude dek wordt verwijderd. Bovenop de flenzen van de I-liggers wordt een massief blok beton aangebracht waaraan het nieuwe dek met ankers en doorlopende wapening wordt bevestigd.

Verstijvingsribben

Rijkswaterstaat en aannemers Reef Infra en Strukton Betonbouw zoeken nu uit wat het handigst is; het dek dik uitvoeren of juist iets dunner met verstijvingsribben aan de onderzijde. De keuze voor prefab of in het werk storten van beton is ook nog niet gemaakt. De vraag is of prefab leveranciers snel de vereiste 15.000 vierkante meter kunnen leveren.
Grootste moeilijkheid is volgens Van Schaijk het van onderaf verwijderen van het oude dek. Om de snelheid erin te houden, moet dat in zo groot mogelijke stukken gebeuren. Van Schaijk denkt aan stukken van 4 tot 6 ton. Die zijn nog net te hanteren op hoogte vanaf een ponton onder de brug. Op die manier blijft het aantal benodigde zaagsneden beperkt. Want de zagen gaan niet veel sneller dan 3 meter per uur. Om te voorkomen dat het nieuwe dek daarbij beschadigd raakt, wordt een tussenlaag van een paar centimeter piepschuim aangebracht.

Parallel

Het opstellen van het definitief ontwerp en aanvang van de uitvoering lopen volgens Van Schaijk deels parallel. Zodra een deel van het ontwerp vast staat, worden, om geen tijd te verliezen, direct de bestellingen geplaatst. Meteen na de bouwvak willen de aannemers beginnen met voorbereidende werkzaamheden als het verwijderen van de betonnen barrier midden op de brug en het verleggen van de rijstroken. Een paar weken later begint het echte herstelwerk dat zeker tot het tweede kwartaal van 2008 zal duren.

Reageer op dit artikel