nieuws

Schiphol gaat uit van zesde baan

bouwbreed Premium

Schiphol onderzoekt uitbreiding tot 1,7 miljoen vluchten per jaar in 2040. Met een zesde baan, oprekken van de milieugrenzen en stillere vliegtuigen zou de luchthaven pas op lange termijn tegen de groeigrenzen aanlopen. Het kabinet heeft de luchthaven gevraagd half mei met een langetermijnvisie te komen.

Uitgangspunt is dat de mainport als hub op de huidige plek doorgroeit en goedkope vluchten en charters deels uitbesteedt. Minister Eurlings (verkeer) omarmde afgelopen week het idee om Lelystad jaarlijks 4 miljoen vluchten te laten overnemen. Daarnaast zijn ook nadrukkelijk Rotterdam en Eindhoven in beeld.
Schiphol presenteert binnenkort zijn groeiplannen tot 2025 aan het kabinet. Een zesde baan en een slimmere indeling van het huidige banenstelsel moeten soelaas bieden. Daarnaast zet de luchthaven in op intensiever gebruik van de banen en stillere landingsmethoden. Voor de lange termijn wil Schiphol groeien naar tussen de 600.000 en 1,7 miljoen vluchten per jaar.
Uitwijken naar zee of een andere locatie is niet nodig. “Op basis van de langetermijnvisie hoopt men zoveel extra capaciteit te realiseren dat de grenzen van Schiphol pas omstreeks 2040 worden bereikt”, blijkt uit de integrale visie op de ontwikkeling van Lelystad Airport, dat onderdeel is van de Schiphol Groep. Voor het oplossen van de capaciteitsknelpunten en versterking van de mainportpositie van Schiphol wordt uitdrukkelijk naar Lelystad gekeken.

Parijs

Het lot van Schiphol ligt deels in handen van Air France/KLM. “De vraag is of Schiphol een prominente rol blijft spelen, of dat er een secundaire rol is weggelegd, in de schaduw van Paris Charles de Gaulle.”
Het Rijk steunt de ambitie van Schiphol om mainport te blijven en weegt volgend jaar de kosten en baten van verdere groei. Naast het verleggen van de A9 voor 300 miljoen euro, zijn er grote beperkingen voor de woningbouw in het gebied. Daar staat tegenover dat de luchthaven de kans op succes voor de Amsterdamse Zuidas vergroot, evenals de ontwikkeling van bedrijventerrein Elzenhof. Ook het relatief kansarme Lelystad ziet grote kansen door de groei van Schiphol en rekent op 6400 extra banen.
De huidige capaciteit van Schiphol beperkt zich tot 450.000 vliegbewegingen per jaar. Uit het recent verschenen Alders-overleg blijkt dat de luchthaven tussen 2008 en 2010 jaar al tegen de milieugrenzen aanloopt en aanpassing van de regels nodig is. Ook voor de lange termijn blijkt oprekken van de milieugrenzen een voorwaarde om te kunnen groeien. Tegelijk is groei tot 600.000 vluchten mogelijk met een stringent bonus/malussysteem voor schone en stille vliegtuigen. In combinatie met een nachtregime en een verbod op lawaaiige vliegtuigen zou Schiphol daarmee uit de voeten kunnen tot 2015.

Reageer op dit artikel