nieuws

Kabinet beslist snel over Randstad

bouwbreed Premium

Het kabinet stelt komende zomer al het urgentieprogramma voor de Randstad vast, maar wacht nog even met een “robuuste” oplossing voor Almere.

De ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (VROM) reden gisteren tijdens een werkbezoek in hoog tempo langs de knelpunten in de Noordvleugel. Ze lieten zich bijpraten over de ontsluiting van Almere, A10-Oost, Gaasperdammerweg en A9.
De bewindslieden laten zich volgende maand ook voorlichten over de problemen van de Rotterdamse en Amsterdamse havens en bezoeken Schiphol en Utrecht. Nog deze zomer stelt het kabinet het urgentieprogramma vast om de slechte bereikbaarheid en de inzakkende concurrentiepositie tegen te gaan.
Minister Eurlings denkt aan een “mandje projecten” die versneld worden aangepakt. Hij waakt ervoor dat het “geen opgetuigde kerstboom met duizend en één ballen” wordt en wil het urgentieprogramma na vaststelling niet dichttimmeren voor nieuwe initiatieven.
Wat hem betreft hoort ook de ontsluiting van Almere in het mandje terecht te komen. “Ik wil een toekomstvaste oplossing die Almere de komende tientallen jaren uit de brand helpt. En we gáán kiezen en zullen het probleem niet eindeloos voor ons uitschuiven, want niet kiezen is ook een keus”, lichtte Eurlings toe aan de oever van het IJmeer met uitzicht op Pampus. Almere wil het grootste deel van haar bouwopgave van 60.000 huizen aan deze westkant van Almere bouwen en daarmee zal een deel van het open water verdwijnen.
Wethouder Adri Duivesteijn heeft daarbij een tweede IJmeer voor ogen en kan daar zo een ov-verbinding van 7 kilometer bij uittekenen.
Almere weigert overigens uit te breiden zonder een deugdelijk infra-pakket, maar Duivesteijn heeft hoge verwachtingen van de voortvarende aanpak van Eurlings. Jan-Jaap de Graeff van Natuurmonumenten heeft veel meer bedenkingen, maar is bereid te denken over een roodgroene oplossing met een bijbehorend infra-pakket. “De vogelrichtlijn vereist wel dat groene baten voor de rode investeringen uitgaan”, waarschuwt hij.

Uitwerking

Het ministerie heeft al een aantal problemen op een rij gezet (zie staatje). Zoals bekend sneuvelde een besluit over de ontsluiting van Almere in de nadagen van het vorige kabinet. Het ministerie ging echter wel door met uitwerking van een plan dat kan rekenen op draagvlak in de regio.
De zogenoemde Kamelenvariant waarbij de A9 bij Gaasperdammerweg deels wordt overkapt is daar een uitwerking van. Daarnaast zijn er plannen om de A9 bij Amstelveen en de A10-Oost te verbreden. De beruchte tunnelvariant onder het Naardermeer blijft wat Eurlings betreft in ieder geval de mottenballen liggen.

Reageer op dit artikel