nieuws

Eurlings pakt project spitsstroken op

bouwbreed Premium

Minister Eurlings (verkeer) is ervan overtuigd dat hij binnen deze kabinetsperiode nog alle 40 nog resterende spits, plus- en bufferstroken kan opleveren. De problemen met de luchtkwaliteit zijn volgens hem onder controle. Alle procedures en onderzoeken worden in gang gezet.

Eurlings lanceerde zijn ambitie gisteren tijdens de opening van de vijftiende spitsstrook langs de A13 tussen Rotterdam Bleiswijk en Delft-Zuid. De bouwcombinatie KWS Van Kessel en Vialis leverde de A13 als laatste op van de aanbesteding waarbij ook de stroken langs de A20 en A27 hoorde. Buiten twee al lopende projecten op de A12 lagen alle overige tientallen procedures stil. Rijkswaterstaat had geen zin procedures te doorlopen zolang de kans groot was dat de Raad van State de plannen zou terugfluiten. Die legde de A2 Vught stil en zette een dikke streep door de plannen om de wegcapaciteit snel uit te breiden. Eind dit jaar zal 130 kilometer in gebruik zijn en dat is pas eenderde van de totale planning.
Volgens Eurlings zijn de problemen onder controle en worden alle procedures weer in gang gezet. Rijkswaterstaat trekt nog dit jaar zeventien procedures vlot en de rest volgt direct daarna. Eurlings wil nog niet teveel kwijt over de nieuwe aanpak, maar laat doorschemeren indien nodig extra geld vrij te maken voor flankerende maatregelen zoals snelheidsbeperkingen en schermen.

Meetmethoden

Spitsstroken hebben – in tegenstelling tot nieuwe projecten – over het algemeen geen verkeersaantrekkende werking. De bestaande file bepaalt de nulmeting van nieuwe onderzoeken. Bovendien vallen de nieuwe meetmethoden van het Natuur en milieuplanbureau een stuk gunstiger uit, bevestigen enkele ambtenaren van Rijkswaterstaat. Tegelijk zijn de verwachtingen hoog van bronbeleid zoals roetfilters. Op die manier snijdt het mes meerdere kanten en is de verwachting dat de projecten niet snel meer tegen de magische grens van 3 procent extra vervuiling aanlopen.

Reageer op dit artikel