nieuws

Aso parkeren

bouwbreed Premium

Vandaag is de derde en laatste dag Vakbeurs ParkeerVak 07 in de Bossche Brabanthallen. De aankondiging van deze vakbeurs zette mij aan het denken. Nee, ik begin niet weer over de inpandige parkeerperikelen in Amsterdam-

Vandaag is de derde en laatste dag Vakbeurs ParkeerVak 07 in de Bossche Brabanthallen. De aankondiging van deze vakbeurs zette mij aan het denken. Nee, ik begin niet weer over de inpandige parkeerperikelen in Amsterdam-
centrum. Wel over hoe belangrijk het is dat we al die auto’s goed kunnen neer zetten en het liefst onder de grond.
Met al die miljoenen personenauto’s in ons kleine land is het best knokken om parkeerruimte. Wat mij betreft gaan we ze allemaal onder de grond parkeren en onder-
gronds rijden mag van mij ook zoveel mogelijk. Niet alle gemeenten zijn dol op parkeergarages, want ze zijn bang dat ze daarmee meer auto’s aantrekken, dat natuurlijk onzin is. Al ben ik voor een zuinig of verstandig autogebruik, automobiliteit hoort nu eenmaal bij leven en werken, als koffie en thee.
Aan tolheffing tijdens spitsuren zullen we niet ontkomen, aan heffing voor parkeren onder de grond of op straat ook niet. Daarvoor zijn er immers teveel auto’s in dit land.
Enkele gemeenten willen grote personenauto’s, aso-bakken of PC-trucks genaamd, uit hun gemeenten weren. Want die nemen te veel parkeerruimte in beslag en vervuilen door hun hoge brandstofgebruik de lucht. Daarvoor hebben ze bedacht dat die aso-bakken meer parkeergeld moeten betalen dan kleinere auto’s. Via het intoetsen van het autokenteken kan de computer van de Centrale Motorrijtuigenadministratie dan bepalen of die auto in aanmerking komt voor het hoge of het lage parkeertarief. Daarvoor schijnen al parkeermeters te bestaan, misschien vindt u ze wel op de ParkeerVak 07?
Ik vraag me af hoe ingewikkeld het leven nog moet worden. Daarbij vraag ik me af of de zeer vervuilende oude diesel- en benzinepersonenauto’s, waarvan ik niet zou verwachten dat ze ooit een APK-keuring kunnen doorstaan, die met grote rookpluimen voor me rijden, dan ook een hoger parkeertarief moeten betalen. Want die verontreinigen de lucht wellicht nog meer dan die PC-trucks.
En fin, projectontwikkelaars moeten eigenlijk weigeren om woningen en kantoren te bouwen zonder een inpandige parkeerplek of dito garage. Als er voldoende inpandige of ondergrondse parkeerplekken in een gemeenten zijn nabij woningen, kantoren en winkels mogen van mij alle auto’s van de straat af. Veel steden die ik in Europa bezocht, zijn al flink gevorderd met deze parkeervoorzieningen. Tot tevredenheid van veel autobezitters. In het Noorse Bergen zag ik de mooiste parkeergarage, helemaal in de rotsen uitgehouwen, werkelijk een lust om daar rondjes te rijden.
De waarde van woon- en werkgebouwen stijgt door de aanwezigheid van inpandige of ondergrondse parkeervoorzieningen. De auto’s zijn van de straat af, autobezitters kunnen veilig in- en uitrijden, de auto’s lopen minder schade op en inbraken zijn bijna nihil. Ik begrijp niet goed waar de aarzeling van bouwers, architecten en gemeenten zit, want het inpandige parkeren kom ik in verhouding weinig tegen. En, dat is jammer.
Hans Broeren,
makelaar o.g., Amsterdam
www.broeren.com

Reageer op dit artikel