nieuws

Watermistsysteem alleen in tunnels A73

bouwbreed Premium

De Roertunnel en de tunnel bij Swalmen in de A73 worden als eerste verkeerstunnel in Nederland uitgerust met een watermistsysteem en een handmatig drukluchtschuimsysteem. “Het zal tevens de laatste verkeerstunnel zijn waar een dergelijk systeem voor brandbeheersing wordt aangelegd”, verwacht Aris van Erkel van Homij Technische Installaties BV.

VolkerWessels Tunneltechniek vof, bestaande uit Vialis Traffic BV en Homij Technische Installaties, verkreeg de opdracht voor aanleg van de systemen. Het is een uitbreiding van het lopende contract met Bouwdienst Rijkswaterstaat voor de realisatie van verkeers- en tunneltechnische installaties voor beide tunnels bij Roermond. Bij aanvang van het project waren nog vluchtstroken voorzien. Hierdoor zou geen apart blussysteem nodig zijn omdat de vluchtstroken als vluchtweg dienen. Maar de vluchtstroken zijn wegbezuinigd en dus moest er een blussysteem komen. Bij de ontwikkeling daarvan bleek dat de kosten hoog zouden zijn.
In augustus 2006 zei minister Peijs dat in de betreffende tunnels een watermistsysteem moest komen. Diezelfde maand kreeg Homij de opdracht voor een marktverkenning. In beide gevallen betreft het ‘categorie 0’ tunnels. Dat wil zeggen dat er ook gevaarlijke stoffen doorheen mogen. Recent heeft VolkerWessels Tunneltechniek de opdracht gekregen om ook het ontwerp en de realisatie van het watermistsysteem en het handmatige drukluchtschuimsysteem te verzorgen. Daar is 19,5 miljoen euro mee gemoeid. Er is een budget beschikbaar van 25 miljoen euro.

Druklucht

Het drukluchtsysteem is aanvullend op het watermistsysteem in beide tunnels. Het watermistsysteem blust niet, maar is brandremmend, laat Van Erkel weten.
Door het verstuiven van water ontstaat een nevel met veel druppeltjes en een groot wateroppervlak. Die remmen de brand, maken deze beheersbaar en voorkomen overslag. Door de mist blijft de temperatuur relatief laag, zodat hulpverleners de brand kunnen benaderen. Gebrek daaraan is pijnlijk gebleken bij de brand in de Gotthardtunnel waar hulpverleners niet bij de brandende voertuigen konden komen. Het handmatige DLS-systeem voor de brandweer bestaat uit een haspel met een slang waarmee schuim is te spuiten.
In de tunnel komt uiteraard ook een detectiesysteem. Met behulp van een glasvezelkabel wordt de temperatuur van het tunneldak gemeten. Bovendien komt er stilstand- en vlamdetectie. Bij het zien van een brand krijgt het watermistsysteem automatisch een bluscommando. Maximaal drie secties van 25 meter lengte worden geactiveerd. Dat volstaat, omdat met behulp van de glasvezelkabel de locatie van de brand tot op 5 meter nauwkeurig is te bepalen. De Roertunnel is 2,2 kilometer lang, de tunnel bij Swalmen een stukje verderop langs de A73 is 400 meter lang.
Bij de detectie- en blusapparatuur gaat het in beginsel om bekende technieken. Van Erkel noemt de combinatie in de voorzieningen voor beide tunnels wel vooruitstrevend en bovendien een primeur in een verkeerstunnel in Nederland. Voor de levering van het watermistsysteem is gekozen voor Aquasys uit Oostenrijk die ook een systeem in de Mona Lisatunnel heeft aangelegd. De Channel Tunnel maakt er ook gebruik van, maar dan in de rijtuigen en niet in de tunnel zelf.

Naadloos

Om ervoor te zorgen dat de blussystemen naadloos in een lopend contract zijn in te passen, heeft Homij een apart risicomanagementteam ingesteld waarvan specialisten en medewerkers van de leverancier deel uitmaken. Het team heeft maatregelen voorzien om geïdentificeerde risico’s te beheersen. Van Erkel laat weten in dat verband nog ‘full scale’ te testen in een tunnel in Noorwegen. Die is ingericht voor brandproeven op ware grootte. Daar worden het detectiesysteem en het blussysteem beproefd om te kijken hoe de functionele specificaties het best te onderbouwen zijn.
Bij de proeven wordt getest met een 200 MW-brand. Testen in een normale tunnel is niet mogelijk omdat bij de temperatuur van rond 1350 graden Celsius die bij zo’n brand optreedt, de tunnelconstructie na enige tijd als verloren moet worden beschouwd.
VolkerWessels Tunneltechniek vof levert de systemen in beide tunnels juni volgend jaar op.

Reageer op dit artikel