nieuws

Voorbeschouwing op de Bauma

bouwbreed Premium

Amerikanen hebben meestal de grootste mond en de grootste omzetten, Japan de fijnste technologie en China mag tegenwoordig ook een aardig deuntje meeblazen, maar in één ding zijn onze Oosterburen toch nog echt de grootste en de knapste: het organiseren van de grootste materieelshow op deze planeet. Superlatieven schieten ook dit jaar weer tekort als de materieelwereld zich opmaakt voor de laatste week van april. Bauma 2007, een voorbeschouwing.

Vliegreizen en hotels zijn inmiddels allemaal volgeboekt. München zit in de laatste week van april volledig op slot voor wat met recht de ‘biggest show on earth’ genoemd mag worden. De organisator, Messe München GmbH, rekent dit jaar op 500 duizend bezoekers, bijna 3000 standhouders uit 49 landen die hun waar uitstallen op 540 duizend vierkante meter beursoppervlak. En dan is er zelfs nog een wachtlijst en zegt beursdirecteur Manfred Wutzlhofer 250 duizend vierkante meter ruimte te kort te komen.

Op het terrein waar vroeger het vliegveld van München lag worden tijdens Bauma 2007 de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van bouwmaterieel getoond. Van recordbrekende kranen en hoogwerkers tot tunnelboren, graafmachines en de grootste benzineslurpers die er op de aardbodem rondrijden. Het is dé plek waar de komende maand iedereen die er toe doet met elkaar afspreekt en waar de grootste deals gesloten worden.

Met zoveel verschillende exposanten uit zoveel verschillende werelddelen is het een echte internationale show. Maar wat dit jaar opvalt is de Chinese invasie. Een paar dozijn Chinese fabrikanten hebben ruimte gereserveerd op het beursterrein in de Beierse stad. 

In totaal bezetten ze ruim drie hectare, ofwel zes keer zovel als tijdens de laatste editie in 2004. Bauma 2007 is als het ware de lakmoesproef voor de Aziaten.

Overeenkomsten • Zo zal Sany, met fabrieken in Changsa, China, in Zuid-Duitsland de show stelen met een betonpomp van maar liefst 66 meter. Critici zeggen dat ze de techniek hebben afgekeken van Putzmeister, en de overeenkomsten zijn inderdaad evident, maar een flinke dosis lef kan de Chinezen niet worden ontzegd. Wapenfeit van de pomp is de bouw van de hoogste wolkenkrabber ter wereld. 

De Chinezen hebben sowieso de naam alles wat er in de wereld te koop is na te maken, maar volgens International Area Manager van Sany Heavy Industries Co. Ltd. Samuel Chung is dat aan het veranderen. “Chinezen kunnen meer dan machines uit elkaar halen en ze exact kopiëren,” zegt Chung. “Onze machines worden compleet binnenshuis vervaardigd en 80 procent van de onderdelen is door ons zelf ontworpen en gefabriceerd. We hebben meer dan 1500 ingenieurs in dienst. Dus we hoeven niets te kopieren.”

Toch zeggen de grote jongens als Komatsu en Caterpillar niet bang te zijn voor de Chinezen. “Hun service en onderhoud zijn nog lang niet op het pijl dat wij in Europa gewend zijn,” zegt een ingewijde. “Aan onderdelen komen is al helemaal een ramp.” Toch kondigt Sany aan nog dit decennium fabrieken in Europa, Zuid-Amerika, India en de Verenigde Staten te willen bouwen. Te beginnen in België. 

Volgens Chung begint de bouw van een distributiecentrum nabij Gent nog dit jaar.

Noviteiten • Steeds moeilijker bouwprojecten, milieuwetgeving en internationale afspraken over uitstoot van schadelijke gassen maken dat het op de beurs die van 23 to 29 april wordt gehouden niet aan noviteiten zal ontbreken. Er is zeker genoeg nieuws te aanschouwen.

Toch betekent dat niet dat inkopers het gemakkelijk zullen krijgen de komende tijd. Want ondanks het feit dat de markt flink is aangetrokken en een dip nog wel even op zich laat wachten is het moeilijk aan nieuw materieel te komen. De oorzaak moet gezocht worden in de toegenomen vraag naar grondstoffen in Azië, Zuid-Amerika en Afrika en de enorme bouwzucht over de gehele wereld. De tekorten doen zich vooral voor bij grote kranen en graafmachines. Dat maakt dat de handel in tweedehands kranen een flinke vlucht heeft genomen. Prijzen voor kranen in de 130 tot 300 tons categorie zijn inmiddels met een dikke tien procent gestegen.

Jos Verhulst, de Nederlandse sales manager voor Kobelco Europe durft de stelling aan dat Kobelco twee keer zoveel kranen zou kunnen verkopen als het de Japanners zou lukken de productie te verdubbelen. Maar de Japanse fabrieken draaien met twee ploegendiensten van 12 uur al op de top van hun kunnen.

Gekte• Voorspellingen voor het komende jaar schommelen tussen een dip na het uiterst succesvolle 2006 tot een stijging van de verkopen tot wel 5 procent. “De echte gekte is inmiddels over,” denkt Verhulst. Al ziet zijn collega van Hitachi een groeiende vraag naar graafmachines in de Verenigde Staten. Hitachi laat op de Bauma een compleet nieuwe lijn gravers zien en de traditioneel sterke Europese markt is in de ogen van de Japanners niet meer het enige goede afzetgebied. Toch zal het meeste geld waarschijnlijk in Europa, het Midden-Oosten en Azië verdiend worden.

Ook door Liebherr, die dit jaar de grootste lap grond op Bauma heeft weten te bemachtigen. Absolute blikvanger op hun territorium zal de nieuwe 1200 tons mobiele hijskraan zijn. Voor een dikke 5 miljoen euro heb je dan wel een giek van 100 meter hoog en een onderstel op maar liefst 9 assen. Over groot, groter grootst gesproken.

Reageer op dit artikel