nieuws

Miljoenendans rond infraproject Antwerpen

bouwbreed Premium

De toewijzing van de Oosterweelverbinding in Antwerpen aan de Franse bouwer Vinci leidt tot steeds grotere turbulentie. Consortia met BAM, Heijmans en De Nul dreigen vanwege het prestigieuze miljardenproject op te trekken tot aan het Europese Hof.

Opdrachtgever Antwerpen Mobiel weet zich van de prins geen kwaad. De Rechtbank van Eerste Aanleg en de Raad van State heeft de eerste klachten afgewezen. Vandaag staat het onderwerp in Brussel op de agenda van het Vlaams parlement. Waarom jaagt Antwerpen Mobiel met zijn keuze de belastingbetalers op zeker 300 miljoen euro hogere kosten. Vriendjespolitiek?
Met de 10 kilometer lange Oosterweelverbinding sluit Antwerpen aan de noordzijde zijn stadsring. De opdracht – met als pronkstuk de Lange Wapperbrug – wordt in Vlaanderen beschouwd als het project van de eeuw. Tot het werk behoort de aanleg van een afzinktunnel en vier verkeerswisselaars.
De Oosterweelverbinding is het grootste publiek-private samenwerkingsproject van België. Wie het contract krijgt draagt zorg voor zowel het ontwerp en de financiering als de bouw en – voor een periode van 35 jaar – het beheer.
Bij de prekwalificatie in de winter van 2004 kreeg het consortium Loro van Antwerpen Mobiel te horen erg goede kaarten te hebben. Tot Loro (Linker oever rechter oever) behoren BAM, Jan de Nul, Van Laere, Fluor Daniel en Egis. Loro behaalde maar liefst 422 punten op een maximum van 465. Daar konden de groep van Bouygues en Antwerpse Bouwwerken (met Heijmans, Boskalis en Eiffage) niet aan tippen.

Beoordeling

Na enige aarzelingen wordt Noriant (de groep met Vinci) aan de kopgroep van drie toegevoegd voor de finale beoordeling. Argument is dat Antwerpen Beheer beter uit vier dan uit drie consortia kan kiezen. De groepen in de eindfase krijgt in juli 2005 te horen dat voor de Oosterweelverbinding een budget is gereserveerd van 1342 miljoen euro. Bovendien is een architectenbonus te verdienen – wie levert het fraaiste werk – van 100 miljoen euro. Antwerpen Mobiel noteert alvast een plafond van 1,85 miljard euro.
In juni en oktober 2006 vallen twee consortia op technische criteria af: Bouygues en Antwerpse Bouwwerken. De tunnel van Bouygues bedenkt misschien wel de beste oplossing maar de ideeën rijmen niet met de uitgangspunten.
Terwijl het in 2004 nog hoog geprezen consortium Loro zich vol verwachting opmaakt voor de eindsprint, wordt op 17 november onverwacht Vinci aangewezen als voorlopig winnaar. Loro – dat al 10 miljoen aan voorbereidingskosten heeft uitgegeven – krijgt te horen niet te voldoen aan het gewenste ambitieniveau. Dat de Fransen 300 miljoen duurder zijn, telt plotseling niet meer.

Reageer op dit artikel