nieuws

Imtech pakt zoektocht naar personeel groots aan

bouwbreed Premium

Van reclamemasten langs de snelweg tot de studentenhardloopwedstrijd Batavierenrace: Imtech laat zich de komende maanden overal waar mogelijk zien in het kader van de wervingscampagne ‘Imtech gaat voor de top’. Deze campagne, die het bedrijf een miljoen euro kost moet, 500 nieuwe technici en ict’ers opleveren.

Geen groot bedrijfspand op een A-locatie, maar drie etages in een onopvallend kantoor op een Gouds bedrijventerrein. Het hoofdkantoor van Imtech doet het karakter van de technisch dientsverlener eer aan: beide benen stevig op de grond, mouwen opstropen en g áá n. “Echte Imtechers hebben de Rotterdamse mentaliteit”, beschrijft Pieter Koenders, hoofd Corporate Communications van Imtech. “Van hete aardappels houden we hier niet.”
Wél van mensen met ambitie, gedrevenheid en technische vaardigheden op alle niveaus. Het tekort daaraan loopt echter inmiddels behoorlijk op bij Imtech. “En dat wordt in de toekomst alleen nog maar erger”, weet Koenders. “Ondanks de ruim 500 openstaande vacatures die we hebben bij onze Nederlandse bedrijven, zouden we het zonder campagne dit jaar ook nog wel redden. Maar we groeien als kool, de omzet steeg vorig jaar met 19 procent en in 2005 met 18 procent. Bovendien komt de vergrijzing eraan, daar vangen wij nu ook de eerste tekenen van op.”
Daarnaast worden ook Imtechers weggehaald door concurrenten, en kampt ook dit bedrijf met het imago van ‘vies en zwaar’ dat aan werken in de techniek hangt. “De instroom vermindert aanzienlijk, dus de vijver waaruit we met zijn allen moeten vissen, wordt steeds kleiner.”

Carrièrebeurs

Een flinke inhaalslag op de arbeidsmarkt is dan ook hard nodig, weet Koenders. Niet alleen streeft het bedrijf naar de daadwerkelijke opvulling van het grote aantal vacatures, ook moet Imtech het bedrijf worden waar technici en ict’ers als eerste aan denken bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Daarvoor trekt het bedrijf tot half mei alles uit de kast. De Nationale Carrièrebeurs vormde de eerste van twintig activiteiten waarmee Imtech afgestudeerden van het vmbo, mbo, hbo en wo wil laten realiseren dat het heel goed carrière maken is bij het bedrijf.
Op het programma staan verder onder meer het inschakelen van de eigen medewerker als ambassadeur, met prijzen en een beloning van 1000 euro voor iedere nieuwe collega die meer dan een halfjaar in dienst blijft; het benaderen van mensen die bij Imtech zijn weggegaan, en die het bedrijf graag terug zou willen hebben (‘dat gaat al gauw om honderden mensen’); en een flitsend filmpje over technoboy Bob op Hyves en YouTube. Daarnaast sponsort Imtech de Batavierenrace, een hardloopestafette voor studenten die van Nijmegen naar Enschede loopt. Verder worden de bedrijfsauto’s uitgerust met campagnestickers, de 85 Imtech-panden in Nederland met vlaggen en borden bij de receptie, en twaalf grote reclamemasten langs snelwegen met posters van de campagne. Totaalbedrag: een miljoen euro. “Als je het doet, moet je het ook goed doen”, vindt Koenders. “Mocht deze campagne in Nederland een succes worden, dan overwegen we een dergelijke campagne ook in andere landen. Het probleem is daar vaak net zo groot.”

Verbeteren

Naast het werven van nieuwe medewerkers beseft Imtech ook dat behoud van huidige collega’s net zo belangrijk is. “Daartoe hebben we acht punten vastgesteld waarop we ons willen verbeteren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen bijvoorbeeld. Daarin willen we het beste jongetje van de klas zijn, van het gebruik van milieuvriendelijke benzine en het ondersteunen van projecten in de Derde Wereld tot het zorgen voor een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de maatschappij. Ook wat veiligheid betreft zetten we de puntjes op de i. We willen één van de veiligste bedrijven van Europa zijn én blijven.”

Reageer op dit artikel