nieuws

Hydraulische cilinders heffen waaierdak

bouwbreed Premium

Hydraulische cilinders maakten een reparatie aan het beweegbare dak van het Miller Park stadion in Milwaukee mogelijk. De onderstellen van het 12.000 ton wegende waaiervormige dak functioneerden niet goed. Om de onderstellen te kunnen vervangen, tilden vier cilinders de dakdelen op.

Het dak van het honkbalstadion in Wisconsin kan in 10 minuten openen of sluiten door vijf dakdelen te draaien rond een vast punt, ook wel de thuisplaat genoemd. 183 Meter verderop rusten de andere uiteindes van de dakdelen op twee rijdende onderstellen. De originele onderstellen waren voorzien van dubbele flenswielen op een 20 centimeter breed enkelspoor. De twee dubbele flenswielen reden achter elkaar over het cirkelvormige spoor op 42 meter hoogte. Maar de onderstellen van het zes jaar oude stadion bleken de enorme last niet goed te kunnen dragen. Een dag na de thuisfinale van de Milwaukee Brewers in september kon het dak met een oppervlakte van 42,5 duizend vierkante meter niet meer helemaal dicht nadat een geleidingsrol van een onderstel verbrijzelde. Daarbij hadden de oude onderstellen cilindrische loopvlakken.

Draagvlak

“Het probleem zat in het cilindrische wiel met een relatief breed draagvlak”, zegt Jim Ronning, adviserend ingenieur. “De buitenzijde van het wiel wilde verder lopen dan de binnenzijde. In het ongunstigste geval was het verschil ongeveer 140 millimeter.” Dat veroorzaakte waarschijnlijk het knarsende geluid, dat hoorbaar was als de onderstellen over het spoor rolden.
De wielen van de nieuwe onderstellen hebben gekromde roloppervlakken, om een kleine kanteling van het onderstel toe te laten. “De wielassen zijn zodanig gedraaid dat het onderstel makkelijk het gebogen spoor kan volgen”, aldus Ronning. “Bovendien gebruikt het nieuwe onderstelontwerp vier wielen in twee paren opgesteld, in plaats van het vorige tweewielige ontwerp.”
De nieuwe 7,3 meter lange onderstellen wegen, afhankelijk van hun positie, 49 of 66 ton. Ze worden aangedreven door 45 kilowatt motoren via versnellingsbakken en grote transmissiekettingen.

Optillen

Om de nieuwe onderstellen op de rails te kunnen plaatsen, was het nodig de dakdelen op te tillen. Dat gebeurde in tien afzonderlijke hef-acties waarbij iedere keer één van de onderstellen werd vervangen. Enertac leverde vier slagcilinders van 300 ton en 700 bar en een 9,3 kilowatt elektrische pomp om de dakdelen 102 tot 152 millimeter te liften. Het tilgewicht liep op tot ongeveer 800 ton.
Om te garanderen dat de last werd vastgehouden, waren de cilinders voorzien van blokkeringsringen. Ook zat in de leiding tussen de pomp en het verdeelstuk een afsluitventiel. Dat bevatte een controleventiel met een handmatig bestuurbare terugslag.
De 300 ton cilinders waren van het type enkelwerkend met last retour. Om te zorgen voor actief neerlaten was de Enerpac-pomp uitgerust met een ventiel met een Venturi-functie om, indien nodig, negatieve druk te kunnen leveren.
Het hydraulische systeem is voor het werk eerst opgebouwd en uitvoerig getest. Om zijdelingse bewegingen tijdens het heffen op te vangen, waren de vier cilinders ingebed in een soort Teflon-sandwich plaat. Die bestond uit een 38 millimeter dikke stalen plaat, een Teflonplaat, en daarop een plaat van gepolijst, roestvrij staal.
De dakreparatie kostte tussen de 10 en 11,5 miljoen euro en werd grotendeels uitgevoerd door aannemer Price Erecting.

Reageer op dit artikel