nieuws

Gewi-palen onderworpen aan belastingsproef

bouwbreed Premium

Voor de fundering van een parkeergarage naast Den Haag Centraal Station maakt Bauer Funderingstechnieken uit Mijdrecht 775 gewi-palen. Om zeker te zijn dat de palen aan de gestelde eisen voldoen, worden eerst zestien palen proefbelast.

De fijne, dichtbepakte zandgrond in Den Haag veroorzaakte twee jaar geleden veel problemen bij de bouwkuip voor de Hubertustunnel. Tijdens een controle bleken de groutlichamen van de schroefinjectiepalen daar veel te klein, waardoor de palen nog geen 20 procent van de benodigde trekkracht konden houden.
Bij de bouw van de parkeergarage van Nieuw Babylon wil de gemeente nu vooraf zeker weten dat de gewi-palen, die bestaan uit een gewi-staaf met daar omheen een kolom van grout, wel voldoen. Op advies van GeoDelft is daarom besloten geschiktheidsproeven te doen op zestien palen.
De gewi-palen moeten voorkomen dat de keldervloer van de parkeergarage die hoofdaannemer Ballast Nedam bouwt, gaat opdrijven. Daarvoor moet elke paal een trekkracht van 130 ton kunnen leveren. De gewi-palen krijgen daarvoor een wapeningsstaaf van 63,5 millimeter. Tijdens de proeven worden de palen 2,5 keer zo zwaar belast, tot 330 ton. De testpalen bestaan daarom uit gewi-staven van 75 millimeter doorsnee die van een speciale hoge staalkwaliteit zijn gemaakt.

Afmetingen

De 30 meter lange proefpalen hebben verschillende afmetingen. Negen palen hebben een groutlichaam met een lengte van 18,75 meter. Dat komt overeen met het ontwerp voor de definitieve palen. “Die proefpalen maken na afloop van de tests deel uit van de definitieve fundering”, zegt Frank Lüder van Bauer. “Ze worden bovendien minder belast, tot 240 ton, om te voorkomen dat schade ontstaat. Dat zijn de zogeheten controleproeven.”
Drie palen hebben een groutlichaam van 17 meter lang en worden onderworpen aan een geschiktheidsproef met een maximale belasting van 330 ton. De laatste vier palen hebben een groutlichaam van 9 meter. Die worden tot bezwijken belast, ongeveer op 300 tot 330 ton.
Bauer maakte de proefpalen volledig volgens het straks te volgen productieproces, zodat zij representatief zijn voor de uiteindelijke productie. “Een boorbuis met boorkroon maakt een boorgat”, zegt Lüder. “Nadat de gewi-staaf in het midden van de buis is geplaatst, trekken we de buis omhoog, terwijl we van onderaf het watercementmengsel injecteren. Het cement vormt na uitharding een groutlichaam met een diameter van 20 centimeter rond de gewi-staaf.” Vooral het draaimoment tijdens het terugtrekken van de boor en de persdruk van het groutmengsel zijn volgens Lüder belangrijk voor de kwaliteit van het groutlichaam en de aanhechting aan de omliggende grond.

Uitharden

Na twee weken uitharden, onderwerpt Bauer de palen aan de voorgeschreven belastingsproeven. Stap voor stap voert een 400 tons holvijzel de belasting op. Ondertussen meten twee elektronische waterpasinstrumenten onafhankelijk de verplaatsingen.
“Als de verplaatsing 20 minuten lang minder dan 0,1 millimeter is, vergroten we de belasting met een stap”, zegt Lüder. Per paal duurt een proef, die uit acht tot tien stappen bestaat, zo’n 4 tot 6 uur.
Na twee weken proefbelasten blijken alle gewi-palen van Bauer de extreme belastingen zonder problemen aan te kunnen. De meetresultaten worden nog verwerkt in een rapportage, maar Lüder is daardoor al positief over de uitkomsten. Bij de uitvoering van de overige 766 palen verwacht hij geen problemen te krijgen met de moeilijke Haagse bodem.

Reageer op dit artikel