nieuws

Betere logistiek door gebruik staal én beton

bouwbreed Premium

De hoogste woontoren in Noord-Amerika krijgt een hybride draagskelet met een betonnen kern en stalen kolommen aan de buitenkant. Dat zorgt voor een minder complexe logistiek tijdens de bouw van de 609 meter hoge toren.

De plannen voor de ‘Chicago Spire’ naar een ontwerp van Santiago Calatrava, zijn al een paar keer gewijzigd sinds de oorspronkelijke ontwikkelaar vorig jaar zomer afhaakte. Juli 2006 nam Shelbourne Development Group uit Dublin het project over.
Het ontwerp van Calatrava voorziet in een onderlinge draaiing van 5 graden van de doorsnede van elke verdieping. De zevenhoekige doorsnede heeft tussen de hoekpunten naar binnen gekromde gevels. Door de verdraaiing ontstaat in de hoogte een aanblik die volgens Calatrava doet denken aan de omhoog kringelende rookspiraal van de oorspronkelijke bewoners van het gebied.
De nieuwe ontwikkelaar schrapte de zendmast op het gebouw. De taps toelopende vorm van het 150 verdiepingen tellende gebouw en elke verdieping krijgt dezelfde doorsnede. Dat geeft bovenin meer ruimte voor de appartementen.
De belangrijkste wijziging is echter het vervangen van een volledig betonnen draagconstructie door een constructie van beton en staal.

Bouwplaats

De bouw vergt rond 70.000 ton constructiestaal, 500.000 kubieke meter beton en 18.000 ton wapeningsstaal. Dat moet allemaal worden aangevoerd op de bouwplaats. Dat zal per vrachtauto en over water gebeuren. Eenmaal bij de bouwplaats moeten alle materialen nog naar de plaats van bestemming in het gebouw. Shelbourne ziet dat als een van de belangrijkste uitdagingen bij de realisering van het project.
Het werk aan de funderingen kan echter pas beginnen na goedkeuring van het project door de stad Chicago. Die wordt volgende maand verwacht. Volgens de huidige plannen zou de woontoren in 2010 gereed kunnen zijn.

Reageer op dit artikel