nieuws

Verdubbeling vluchten zonder extra lawaai

bouwbreed Premium

Het aantal vluchten op Schiphol kan de komende vijftien jaar verdubbelen, terwijl het lawaai gelijk blijft. Vliegtuigen moeten hiervoor via een glijvlucht landen. Dit levert ook een aanzienlijke brandstofbesparing op. Dat schrijft het technologietijdschrift De Ingenieur. Bij een glijvlucht draaien de motoren stationair, waardoor het lawaai aanzienlijk wordt verminderd. Nu zorgen landende toestellen nog voor overlast omdat de landing stapsgewijs verloopt. Het regelen van het luchtverkeer wordt hierdoor wel eenvoudiger. Door gebruik te maken van glijvluchten bespaart een vliegtuig al zo’n 1500 liter brandstof per landing.

Het aantal vluchten op Schiphol kan de komende vijftien jaar verdubbelen, terwijl het lawaai gelijk blijft. Vliegtuigen moeten hiervoor via een glijvlucht landen. Dit levert ook een aanzienlijke brandstofbesparing op. Dat schrijft het technologietijdschrift De Ingenieur. Bij een glijvlucht draaien de motoren stationair, waardoor het lawaai aanzienlijk wordt verminderd. Nu zorgen landende toestellen nog voor overlast omdat de landing stapsgewijs verloopt. Het regelen van het luchtverkeer wordt hierdoor wel eenvoudiger. Door gebruik te maken van glijvluchten bespaart een vliegtuig al zo’n 1500 liter brandstof per landing.

Reageer op dit artikel